Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1540-1559 av 2200
-
Omsorgskvalitet, ein føresetnad for god tilknytingsprosess og utvikling av god psykisk helse hjå barnehagebarn
(Bachelor thesis, 2017)Korleis kan pedagogisk leiar i barnehagen skape gode rammer for barn si psykiske helse? Øyvind Kvello (2015) har ein definisjon på psykisk helse i boka Barn i risiko; «Til god psykisk helse regnes dimensjoner slik som ... -
Omsorgssvikt hos barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Omvendt undervising i høgare utdanning
(Master thesis, 2021)Målet for denne kvalitative studien er å finne ut kva måte omvendt undervisning kan bidra til å påverke motivasjon hjå studentar i teoretiske fag. Her har det gjennom aksjonsforsking blitt gjennomført to økter med omvendt ... -
Omvendt undervisning i barne- og ungdomsskulen: Lærarar sine opplevingar av omvendt undervisning knytt til prinsippet om tilpassa opplæring
(Master thesis, 2021)Hensikta med denne masteroppgåva er å undersøkje korleis lærarar i grunnskulen opplever å bruke omvendt undervisning i sin praksis, og korleis dei bruker undervisningsmetoden for å tilpasse opplæringa for elevane sine. ... -
Omvendt undervisning i mat og helse
(Master thesis, 2021)masteroppgaven har hatt omvendt undervisning i mat og helse som tema. Omvendt undervisning er en relativt ny undervisningsmetode. Den kan enkelt forklares med at den undervisningen som tradisjonelt har foregått i klasserommet, ... -
Omvendt undervisning i naturfag: En studie av elever på 9.trinn
(Master thesis, 2016-08-09)I studien presenteres en undersøkelse av fenomenene motivasjon, lekser og omvendt undervisning. Målet med studien er å belyse elevenes opplevelse av motivasjon til å gjøre lekser, framstilt som omvendt undervisning, i ... -
Omvendt undervisning i norskfaget: En studie av en lærer og elevers opplevelse av omvendt undervisning i norskfaget
(Master thesis, 2015-10-13)Dagens samfunn er preget av en rask digital utvikling, noe som åpner for nye måter å organisere undervisningen på. Stadig flere lærere velger å ta i bruk den mer moderne undervisningsmetoden, omvendt undervisning. Omvendt ... -
OneNote i et tverrfaglig samarbeid: En designstudie om bruk av OneNote som digital støtte for elever og lærere
(Master thesis, 2017)Formålet med studien har vært å undersøke om et digitalt verktøy kunne brukes til mer enn å distribuere fagstoff fra lærer til elev og i stedet være med på å tette gapet mellom teknologi og pedagogikk. Forankret i synet ... -
OneNote og vurdering for læring: En aksjonsstudie om bruk av OneNote til dokumentasjon og underveisvurdering i faget Prosjekt til fordypning
(Master thesis, 2013-07-01)Formålet med denne kvalitative aksjonsstudien var å bidra til utvikling av underveisvurdering ved hjelp av digitale verktøy. Studien ble gjennomført i en yrkesfaglig Vg2 klasse, og oppgaven beskriver funn med utgangspunkt ... -
Operasjonalisering av tidlig innsats på 1.- 4.trinn: En kvalitativ studie av ledere og læreres forståelse og praktisering av tidlig innsats
(Master thesis, 2023)Tidlig innsats og inkluderende fellesskap er avgjørende for å sikre at alle barn og unge kan nå sine drømmer og ambisjoner. I dag står tidlig innsats som et av prinsippene i arbeidet med å forbedre det norske utdanningssystemet ... -
Oppfølging av nyutdannede lærere: Hva innebærer det i dag?
(Bachelor thesis, 2018)23. februar 2017 vedtok Stortinget at det skal utarbeides nasjonale normer for veiledningsordningen av nytilsatte nyutdannede lærere. Vi vil undersøke hva veiledningsordningen er i dag og dermed hva de nasjonale rammene ... -
Oppfølging av omsorgssvikt i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020) -
Oppgåvebasert engelsk undervisning: Struktur eller valfridom?
(Bachelor thesis, 2019)I engelskundervisninga er det viktig at elevane er motiverte til å lære språket. Forsking viser at det er mykje bruk av tekstbaserte lærebøker i norske skular (Gilje, et al., 2016; Juuhl, Hontvedt, & Skjelbred, 2010), noko ... -
Opplever elever i ungdomsskolen at de digitale medier som brukes av elevene på fritiden også bør være en del av arbeidsformene på skolen?: Hvordan fortolker elever de retningslinjer som skolene gir for bruk av digitale medier?
(Master thesis, 2014-07-08)Masteroppgaven har utgangspunkt i å beskrive funn fra kvalitative og kvantitative data, for å få innsikt i om elevene på 10. trinn mener deres digitale bruk i undervisningen er til fordel eller ulempe. Funn fra denne studien ... -
Opplæring for alle: En studie av skoletilbud for unge med psykiske vansker
(Master thesis, 2017-02-17)Formålet med studien er å undersøke og lære mer om hvilke faktorer som kan være viktige for å utvikle et kvalitativt godt skoletilbud for unge med psykiske vansker i videregående opplæring. 15-20 % av ungdomsgruppen sliter ... -
Opplæringsvideoer som supplement til en-til-en veiledning i praktisk-estetiske fag: En kasusstudie fra ungdomstrinnet
(Master thesis, 2016-08-09)Innføring av Kunnskapsløftet, LK06, har ført med seg økt fokus på IKT i undervisningen. Digitale ferdigheter ble innført som en av de grunnleggende ferdighetene, og digitale verktøy skulle i økt grad benyttes i alle ... -
Ord- og setningsforståing i lys av spesifikke språkvanskar : ei samanlikning av utvikling av ordforståing og setningsforståing hos ei gruppe barn med svak språkforståing og ei gruppe barn med typisk utvikling
(Master thesis, 2008)Bakgrunn og føremål: Undersøkinga er ein delstudie knytt til studien ”Ut med språket” (UMS). UMS-studien er eit samarbeid mellom Statped Vest, Universitetet i Bergen og ein kommune i kvart av fylka, Rogaland, Hordaland, ... -
Ordenes makt – En studie av dialogen mellom teori- og praksisfeltet i relasjon til digitale læringsplattformer
(Master thesis, 2015-05-26)Learning Management Systems (LMS) eller Digitale læringsplattformer som er den foreslåtte norske termen, er webbaserte verktøy som tilrettelegger for læringsaktiviteter og administrasjonen av disse. Utdanningsdirektoratet ... -
Organisasjonslæring i skolar : teoretiske og praktiske perspektiv
(HSF Notat, Book, 2004)Med stortingsmelding nr. 30 (2003-2004) ”Kultur for læring” har Utdannings og forskingsdepartementet (UFD) signalisert eit systemskifte i norsk skole. Læreplanane skal i sterkare grad rettast inn mot kompetansemål. Det ... -
Organisasjonslæring i skolar : teoretiske og praktiske perspektiv
(Rapport, Book, 2008)Denne rapporten er ein revisjon og ei utviding av ein HSF-publikasjon frå 2004 med same tittel. Ettersom organisasjonslæring har fått ein stadig meir sentral plass i både pedagogiske fagtekstar og utdanningspolitiske ...