Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1460-1479 av 2200
-
Naturen som arena for læring
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Å flytta delar av opplæringa i skulen ut til skulen sine nære omgjevnadar, er inga ny tanke. Tanken har derimot djupe røter langt tilbake i pedagogikken si historie. Grunngjevinga har vert at klasserommet utanfor tilbyr ... -
Naturen som læringsarena for motorisk utvikling
(Bachelor thesis, 2017)Mitt fokus i denne bacheloroppgaven har vært personalets bruk av naturen som læringsarena for motorisk utvikling. Et mål var å se om det var store forskjeller fra ordinærbarnehage til avdelingen som kaller seg utegruppe. ... -
Naturen som læringsarena og innflytelsen av økende læringspresset i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019) -
Naturen som terapi
(Bachelor thesis, 2019) -
Naturens påvirkning på barns psykiske helse
(Bachelor thesis, 2020) -
Naturens rolle innenfor finmotorikk og andre motoriske sammenhenger
(Bachelor thesis, 2022) -
Naturfaglig utforsking i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)This bachelor thesis addresses questions aimed at how kindergarten teachers work with scientific exploration, in the form of facilitating the physical environment within the kindergarten's fences. By focusing on this, I ... -
Naturfaglige samtaler sammen med barn
(Bachelor thesis, 2017)I mitt forskningsarbeid hadde jeg et ønske om å undersøke nærmere hvordan barnehagepersonalet responderte og eventuelt jobbet videre med de naturfaglige innspillene og samtalene som barn kommer med. Problemstillingen jeg ... -
Naturlekeplass som en arena for lek, læring og utvikling
(Bachelor thesis, 2022) -
Naturmiljøet som leikeplass for barna
(Bachelor thesis, 2018) -
Naturopplevelsers betydning for barns psykiske helse
(Bachelor thesis, 2019) -
Naturopplevingar i ein friluftsbarnehage sett frå barns perspektiv
(Bachelor thesis, 2023) -
«Nå er det nok!» Det mulige dannelsespotensialet i komparativ analyse av kvinnefrigjøring i to litterære verk
(Master thesis, 2018)Forskning viser økte tendenser til selvrapporterte symptomer på depresjon blant norske tenåringer, spesielt jenter. Denne masteravhandlingen tar utgangspunkt i Wolfgang Klafkis teori om kategorial dannelse og undersøker ... -
Når 1 + 1 blir større enn 2. Leseundervisning og utvikling av leseforståelse i det kombinerte klasserommet.
(Master thesis, 2015-05-23)Hva kan skje om lærere og elever bruker nettbaserte læringsplattformer som støtte i leseundervisningen? Dette spørsmålet var utgangspunktet mitt for arbeidet med denne masteravhandlingen. Lesing blir av mange oppfattet som ... -
Når barn utrykkjer seg gjennom teikning
(Bachelor thesis, 2010) -
Når barna møter leikeplassen - eit kjønnsperspektiv på barnas rørslemoglegheiter
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen presenterer eg ei undersøking som har sett på kva som karakteriserer dei potensielle romma gutar og jenter skaper på barnehagens leikeplass, og diskuterer kva rørslemoglegheiter dei gjev. Studien er ... -
«Når jeg skriver, husker jeg.»: En kvalitativ studie av hvordan lærere og voksne deltakere i voksenopplæringen opplever bruk av dataspillet The Sims 4 for å lære norsk vokabular
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien var å finne ut hvordan deltakere og lærere i voksenopplæringen opplevde bruken av dataspillet The Sims 4 for å lære norsk vokabular. Videre å kartlegge deres erfaringer med dataspill og finne ut ... -
Når kalendaren avgjer korleis du vurderer dine eigne evner
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne oppgåva var å sjå på forholdet mellom fødselsdato og meistringforventning hjå 6. klassingar. Fødselsdato som variabel, er i oppgåva definert teoretisk som relativ alderseffekt. Teorien knytt til ... -
Når løsningen blir problemet
(Bachelor thesis, 2018)Når løsningen blir problemet: Selektiv mutisme er en lavfrekvent tilsand, dvs. at det kun er et fåtall barn som blir diagnostisert. Pedagogen får derfor lite informasjon om, og erfaring med lidelsen. Jeg ønsker med ... -
Når stillheten blir et problem : en oppgave om de stille barna og barn med innagerende atferd
(Bachelor thesis, 2017)Vi har noen ganger undret oss over om det er slik i en travel barnehagehverdag at de stille barna blir oversett? Gjennom denne oppgaven ønsker vi å se nærmere på de stille og innagerende barna i barnehagen, de barna som ...