Når stillheten blir et problem : en oppgave om de stille barna og barn med innagerende atferd
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2431543Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi har noen ganger undret oss over om det er slik i en travel barnehagehverdag at de stille barna blir oversett? Gjennom denne oppgaven ønsker vi å se nærmere på de stille og innagerende barna i barnehagen, de barna som har en innagerende atferd og der atferden kan utgjøre et problem for barnet. Formålet med undersøkelsen vår har vært å se på hvilken forståelse barnehagelærere har for stille barn og barn med innagerende atferd, og hvordan de har jobbet med denne problematikken ute i barnehagen. Vi har en opplevelse av at det er utagerende atferd som har størst fokus i praksis, og det er her tiltak og støtte blir satt inn først. Vårt ønske er at også de stille barna og barn med innagerende atferd skal møte forståelse og oppleve barnehagen som en arena der de kan føle seg trygge, der de blir sett og møtt på sine premisser av de voksne som jobber der. At barnehager skal fungere som en forebyggende arena og avhjelpe problemer og senvirkninger som kan oppstå dersom barn som trenger det ikke får den hjelpen de har behov for. Dette har ført oss frem til denne problemstillingen: Hvordan kan vi som barnehagelærere trygge og forstå de stille og innagerende barna på en god måte?
Beskrivelse
Barnehagelærerutdanning BLU3-1006 D Januar 2017