Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 1340-1359 of 2200
-
Matematikk i barnehagen: Barnehagelærarar sitt arbeid med matematikk i uformelle aktivitetar
(Bachelor thesis, 2016) -
Matematikk, eit fag for alle? Ei studie over kva som kan gi elevane ny giv i matematikkfaget.
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Resultat frå undersøkingar viser til at fråfallet frå vidaregåande skule er høgt . Eg synest det kan vera interessant å sjå om det har noko samanheng mellom lågt karakternivå, manglande motivasjon for matematikkfaget på ... -
Matematikklærernes utdannelsesbakgrunn og syn på egen undervisningskompetanse
(Bachelor thesis, 2013-08-29)Formål og problemstilling: Formålet med oppgaven er å få et helhetlig bilde av utdannelsesbakgrunnen til lærerne som underviser i matematikk på barnetrinnet i en kommune på Vestlandet. Forskning viser at de lærerne som har ... -
«Matematikkoppgaver har en begynnelse og en slutt» En studie om potensial for utforsking og problemløsing i oppgaver i tre matematikklæreverk for 1.trinn etter fagfornyelsen av Kunnskapsløfte
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven er det gjort en summativ innholdsanalyse av tre læreverk på 1.trinn med hensikt i å finne potensiale for utforsking og problemløsing i oppgavene. Lærebøkene Matemagisk av Aschehaug, Matematikk fra ... -
Matematikkvanskar - den gløymde lærevansken: Kartlegging av matematikkvanskar
(Bachelor thesis, 2016) -
Matematikkvansker i barnehagen: Har vi et forhold til det?
(Bachelor thesis, 2020) -
Matematikkvansker i barneskolen: En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinn
(Master thesis, 2020)Oppgavens tittel: Matematikkvansker i barneskolen. En kvantitativ undersøkelse om hvordan lærerne jobber med matematikkvansker på første til tredje trinn. Formål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å finne ... -
Matematisk argumentasjon og programmering - Når elever på 7. trinn arbeider i par med Scratch
(Master thesis, 2019)I 2020 trer en ny læreplan i kraft som inkluderer programmering i matematikkfaget (Kunnskapsdepartementet, 2018a). I den sammenheng har det vært mye debatt på hvordan dette skal gjøres, hvordan programmering skal skrives ... -
Matematisk produktive samtaler på ungdomstrinnet
(Bachelor thesis, 2019) -
Må en være religiøs for å bli akseptert i det Zambiske samfunnet- og hvilken betydning har religion for menneskene der
(Student paper, others, 2014)Denne oppgaven har jeg skrevet etter et 13 ukers praksisopphold i Zambia. Problemstillingen for denne oppgaven er: "Må en være religiøs for å bli akseptert i det Zambiske samfunnet- og hvilken betydning har religion for ... -
«De må seie det til oss!» : vurdering for læring i eit elevperspektiv
(Master thesis, 2012)SAMANDRAG Masteroppgåva «De må seie det til oss!» har formativ vurdering som tema, og eg har valt å undersøke dette i eit elevperspektiv. Målet er å få innsyn nettopp i elevar si forståing av vurdering og korleis dei gjer ... -
Mål og mening med digitale medier i skolen
(Chronicle, 2011)De norske elevenes svake resultater i internasjonale undersøkelser de siste ti årene har utløst en diskusjon om hvilke tiltak som best kan være til hjelp. -
Måling i kvantitativ utdanningsforskning: Et instrumentelt mistak?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Til tross for at måling er en hyppig anvendt metode i kvantitativ utdanningsforskning, blir lite oppmerksomhet viet til logikken som ligger bak tallene. I denne artikkelen argumenterer jeg for at utdanningsforskning har ... -
Måling, strukturer og manglende ontologisk fundament: En respons til Kleven og Price
(Journal article, 2023)Som en respons til artikkelen «Måling i kvantitativ utdanningsforskning: Et instrumentelt mistak?» argumenter Kleven og Price, begge med utgangspunkt i kritisk realisme, at måling i en klassisk forstand – som oppdagelse ... -
Måltidet som arena for språkutvikling
(Bachelor thesis, 2022) -
Med elevene på vennelista: Etiske og didaktiske refleksjoner ved bruk av Facebook i skolesammenheng på programområde for medier og kommunikasjon
(Master thesis, 2011)Formålet med denne studien er å identifisere elementer av didaktisk og etisk art som gjør seg gjeldende ved bruk av sosiale medier i skolesammenheng. Den overordnete problemstillingen er å undersøke hvilke etiske og ... -
Med kløv over fjellet. Drivkrefter i bondeøkonomien i Hardanger på 1700-talet
(Master thesis, 2015-05-15)På 1700-talet dreiv hardingane omfattande handel i Bergen og Stavanger. Tidlegare hadde dei som budde i ytre strok av regionen hatt tett kontakt med skotske trelastkjøparar, men også etter at skotteskipa slutta koma var ...