Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Subject "matematikk"
Now showing items 1-20 of 24
-
Bruk av programmering i matematikkfaget på mellomtrinnet En kvalitativ studie av læreres tilrettelegging og erfaringer med ressurser fra Super:bit.
(Master thesis, 2022)Etter den nye læreplanen (LK20) ble iverksatt høsten 2020 skal programmering ha fått en sentral del i matematikkfaget. Programmering som verktøy for å lære matematikk har blitt diskutert i flere kanaler og vi så på dette ... -
Elevane sin tileigning av hensiktsmessige strategiar i addisjon og subtraksjon –frå eit lærarperspektiv
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva er å finne ut korleis ein som lærar kan arbeide, for at elevane etter 3.trinn skal kunne nytte seg av hensiktsmessige strategiar i addisjon og subtraksjon. Dette temaet har blitt forska ... -
Elevar si oppleving av matematikk i overgangen frå ungdomsskule til vidaregåande skule
(Master thesis, 2020)Denne studien undersøker korleis elevar opplever overgangen frå ungdomsskule til vidaregåande skule i matematikk. Det er fokus på å finne ut kva som skjer med elevane si forventning om meistring, korleis dei opplever lærar ... -
Eleven først, så studenten
(HSF Notat, Book, 2006)Målet med prosjektet er å skapa auka kompetanse og forståing mellom ulike partar i praksissituasjonar i grunnskulen. Den didaktiske hovudideen var at høgskulelærarar i norsk og matematikk sjølve arbeidde direkte mot elevar ... -
En case-studie om fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning har vist at fysisk aktivitet har positiv innvirkning på barns helse og læring. Dette har medført et større fokus på å integrere fysisk aktivitet i skolen. Fysisk aktiv læring er en læringsstrategi som ... -
En kvalitativ undersøkelse om nivådeling, og sterke elevers motivasjon til matematikkfaget : “Poenget i skolen er ikke å danne en elitegruppe; det er snakk om å gi alle en utfordring!” av
(Bachelor thesis, 2015)Denne oppgaven er skrevet med bakgrunn i en kvalitativ undersøkelse av temaet nivådeling. Oppgaven retter fokuset mot hvordan vi skal ta vare på de sterke elevene i skolen, ettersom det er en oppfatning at disse elevene ... -
Er lærerne forberedt på fremtiden? Læreres holdninger og tanker om egne forutsetninger til å undervise i programmering
(Master thesis, 2023)I skoleåret 2020/2021 ble Kunnskapsløftet 2020 implementert i norske grunnskoler. Blant endringene i læreplanen ble programmering og algoritmisk tenking innført i matematikkfaget, noe som er nytt og ukjent for mange lærere. ... -
Er Multi Smart Øving effektivt? – En sammenlignende studie av et adaptivt læringssystem og tradisjonell undervisning
(Master thesis, 2019)Denne studien undersøker effekten av et digitalt læremiddel i matematikk, sammenlignet med tradisjonell undervisning. Deltagerne var sjetteklassinger, fordelt på åtte klasser på tre ulike skoler (N=176). Intervensjon ble ... -
Escape room i matematikkundervisninga i begynnaropplæringa
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva har vore å søka innsikt i escape room som undervisningsmetode i matematikk på begynnaropplæringa. For å undersøkja problemområdet har eg formulert to forskingsspørsmål som eg har analysert ... -
Fysisk aktiv læring og livsmestring i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få innsikt i læreres opplevelser av fysisk aktiv læring og livsmestring i matematikkfaget. Et kvalitativt design har blitt brukt i form av semistrukturerte intervju. Informantene i studien ... -
Føring av matematikkoppgåver Korleis fører fire lærarar eit sett med utvalde oppgåver, og kvifor gjer dei det akkurat slik?
(Bachelor thesis, 2014)Det er mange faktorar og moment som er viktige for å sikre ei god matematikkopplæring. Moment som t.d. relasjon mellom lærar og elev, auke motivasjon for faget og læraren sin klasseleiing som viktige for å lukkast når ein ... -
«Hvor smart er Smart Øving?» - Hvordan blir elevers motivasjon påvirket i bruk av et adaptivt digitalt oppgavesystem i matematikk?
(Master thesis, 2022)Denne studien har brukt en kvantitativ spørreundersøkelse til å undersøke hvordan elever blir motivert av det adaptive oppgavesystemet Smart Øving. Elever føler seg i stor grad kompetente i arbeid med Smart Øving, og de ... -
Konkreter og begreper i matematikk: en casestudie om en lærers bruk av konkreter i fjerdeklasse
(Master thesis, 2017-05-15)Konkreter er fysiske, virtuelle og visuelle hjelpemidler som blir brukt i skolen i matematikkundervisningen for å gjøre matematikken tydeligere for elevene. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan disse ... -
Kva skal vi med matematikk? Ein kritisk diskursanalyse om korleis matematikkfaget blir grunngjeve for i den norske læreplanen
(Master thesis, 2023)Matematikkfaget er i dag eit høgt prioritert fag i norsk skule, men likevel stille elevane spørsmål om kvifor dei må lære matematikk. Sjølv om dette spørsmålet kan diskuterast om kvifor elevane stille det, har eg i denne ... -
Læreres tilpasning av virtuell undervisning
(Master thesis, 2016-09-15)Målet med dette studiet har vært å belyse hvordan lærerne i «Den virtuelle Matematikkskolen» sitt undervisningstilbud for elever med høy måloppnåelse i faget matematikk, tilpasser undervisningen sin i et virtuelt klasserom. ... -
Lærerveiledning – En lærers nøkkelverktøy?
(Master thesis, 2017-05-15)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hva som kjennetegner lærerveiledninger i matematikk i andreklasse. Med denne oppgaven vil jeg øke interessen for læreboken, spesielt delen som er kalt lærerveiledninger. Dette ... -
Læringsfremmende vurderingspraksis i et matematikklasserom på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Ifølge forskning er formativ vurdering hensiktsmessig for elevenes læring. Læringsfremmende vurdering er lovfestet i skolens vurderingsforskrift. Formålet med denne studien er å få innsikt i vurderingspraksisen i matematikkfaget ... -
Læringspartnermetodens påvirkning på elevenes motivasjon og utvikling av deres ferdigheter til å vurdere seg selv på ungdomsskolen
(Master thesis, 2017)Tittel: Læringspartnermetodens påvirkning på elevenes motivasjon og utvikling av deres ferdigheter til å vurdere seg selv i matematikk på ungdomsskolen. Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) vektlegger at elever skal ... -
Matematikklæremidlers vektlegging av dybdelæring
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan nye læremidler i matematikk har vektlagt ulike deler av dybdelæring. Derfor ble følgende problemstilling stilt: Hvordan vektlegger nye matematikklæremidler dybdelæring? For å svare på ...