Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 3848-3867 av 4096
-
Utfordrende barn trenger anerkjennende voksne
(Bachelor thesis, 2020) -
Utforming av skriveoppgåver: Ein studie med utgangspunkt i to ulike skrivebestillingar
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøkjer korleis to ulike skrivebestillingar kan påverka skrivinga til elevane. Utforming av skrivebestillingar spelar ei avgjerande rolle i skriveprosessen for det resultatet elevane leverer. Skriving ... -
Utforskande undervisning: I kva grad kan me identifisera ei utforskande matematikkundervisning ved å måla endringar i elevane sine haldningar?
(Bachelor thesis, 2012-06-27)I vårt Forskings- og Utviklingsarbeid ville me ha fokus på ulik matematikkundervisning. Målet med dette var å utvikla vår eigen praksis, og me utforma difor eit undervisningsopplegg som me prøvde ut. Problemstillinga for ... -
Utforskaren i praksis: Korleis nyttar samfunnsfaglærar Utforskaren i undervisning?
(Bachelor thesis, 2016) -
Utforskende naturfag - Et kritisk blikk på begrepet å utforske i læreplanen i naturfag (LK20)
(Master thesis, 2022) -
Utforsking av delelighet og rest med tekstbasert programmering
(Master thesis, 2020)Fra høsten 2020 blir algoritmisk tenkning og programmering en integrert del av norske læreplaner i matematikk. Forskning på feltet peker på koding og programmering som potensielt nyttig i matematikkundervisningen, men det ... -
Utforsking i algebra ved bruk av fysisk aktiv læring på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)A fremje varierte og praktiske læringsprosessar i skulen blir trekt fram i læreplanen og andre styringsdokument, og har fatt ei større tyding enn for. Barn og ungdom sitt i ro meir enn 9 timar i løpet av ein dag. Skulen ... -
Utjevningspolitiske problem og paradoks i fagfornyelsen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen undersøkes hvordan sosial utjevning konseptualiseres i stortingsmeldinger tilknyttet fagfornyelsen. Med utgangspunkt i Bacchis policysosiologiske tilnærming utforskes hvilke diskurser og problemer som ... -
Utover notelesing —et estetisk-relasjonelt syn på pianotimen
(Master thesis, 2017-05-15)I denne masteroppgaven undersøker jeg studieobjektet pianoundervisning med voksne amatører fra et estetisk-relasjonelt perspektiv. Dette estetisk-relasjonelte synet på pianoundervisning innebærer å framheve den estetiske ... -
Utprøving av analog programmering for å hjelpe lærar med å fremje skaparglede, engasjement og utforskartrong hjå elevar
(Master thesis, 2023)Forsking seier at skular, lærarar og studentar har behov for at forskingsmiljøet held fram med å arbeide med undervisning i programmering i grunnskulematematikk. Eit sentralt mål for forskinga bør vere å hjelpe lærarar å ... -
Uttrykt gjennom tegning: Utprøvelse av tegnemetodikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2021)Denne kvalitative studien har tatt utgangspunkt i en tegneworkshop der målet har vært å finne svar på hvilke refleksjoner 15-16 åringer gjør seg i møte med ulike tegneøvelser, og hvilke tanker de har om egen tegneatferd ... -
Utvidet virkelighet i bøker for barn – «Augmented Reality» og analoge bøker
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen ser vi på bruk av utvidet virkelighet («Augmented Reality»/AR) i samspill med analoge bøker. Disse bøkene er produsert av barnehagelærerstudenter med målgruppe barn 2-5 år. Gjennom estetiske læringsprosesser ... -
Utvikling av elevenes lytteferdighet i begynneropplæringen – et lærerperspektiv
(Bachelor thesis, 2017) -
Utvikling av lærer-elev-relasjon - «Jeg trenger at du ser meg»
(Bachelor thesis, 2019) -
Utvikling av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse – en kvantitativ analyse
(Master thesis, 2021)En av skolens hovedoppgaver er å ruste elever for morgendagens samfunn. Dette slås fast av opplæringslovens formålsparagraf, som sier at elevene skal utvikle kunnskap og holdninger for å kunne mestre livene sine og for å ... -
Utvikling av substantivbøyning hos innlærere med polsk og karen som morsmål
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en studie innenfor fagfeltet norsk som andrespråk. Hensikten med studien er å utforske hvordan substantivbøyningen i norsk utvikler seg over tre år i tekster skrevet av innlærere med karen og polsk ... -
Utvikling av veiledningskompetanse i et læringsfellesskap
(Journal article, 2020)I artikkelen ser vi på hvordan et fagmiljø kan videreutvikle kompetanse til å veilede gjennom erfaringsdeling og refleksjon rundt egen veilederrolle. Utvikling av veiledningskompetanse kobler vi til deltakelse i et ... -
Utvikling i en lærende barnehage
(Bachelor thesis, 2020) -
Utvikling og læring ved Katambora Reformatory School
(Student paper, others, 2017)I denne oppgaven skal jeg presentere mine funn til problemstillingen «hvilke læringsstrategier uttrykker ansatte sosialarbeidere at de benytter på Katombora Reformatory School for å forberede og motivere ungdommene til et ...