Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1236-1255 av 4096
-
Forprosjekt Individualisering av lagidrett
(HiSF-Notat;5/2013, Working paper, 2013)Sogndal Fotball (SF) ønskjer å systematisere talentutvikling ved faktainnsamling og forsking av korleis den einskilde kan utvikle seg i eit lagspel. Høgskulen i Sogn og Fjordane (HiSF) ønskjer å satse meir på fotballforsking. ... -
Forskingsetiske normer og juridiske rammer i norsk språkforsking med data frå sosiale medium
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen bygger på ei undersøking av seks nyare, norske språkstudiar med data frå sosiale medium, og han handlar om forskingsetiske normer og juridiske rammer i slike prosjekt. Artikkelen diskuterer først skiljet ... -
Forskjell som føresetnad for utvikling: Ein refleksjon over praksis/teori-dualismen i ljos av filosofien til Luce Irigaray
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen jamfører eg Ryles forståing av knowing how og knowing that med Irigarays forståing av kjønnsforskjellen. Eg finn dei same strukturane i og mellom dualismepara; det er ikkje mogeleg, verken i teori/praksis- ... -
Forskjellar i elevar sine meistringsforventingar knytt til kjønn og alder
(Master thesis, 2020)Føremålet med denne studia er å undersøke om det er ein samanheng mellom elevar på 5. og 10. trinn sine meistringsforventingar for å lære matematikk, og kjønnet og alderen til elevane, samt om det er ein samanheng mellom ... -
Forskjeller i reaksjonstid mellom kjønn, nivå og sammenheng i alder i friidrett-disiplinen sprint
(Bachelor thesis, 2023) -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Forståelse og praktisering av inkludering, og samarbeid mellom kontaktlærer og spesialpedagog
(Master thesis, 2022)Formålet med dette forskningsprosjektet var å få innsikt i læreres forståelse og praktisering av inkludering, og hvordan spesialpedagoger og kontaktlærere samarbeider for å styrke den inkluderende opplæringen. Hensikten ... -
Forståelsen av barns medvirkning
(Bachelor thesis, 2019) -
«Forstår du hva jeg føler?» En studie av hvordan empati tematiseres i Sangen om en brukket nese
(Master thesis, 2023)Målet for denne masterstudien er å belyse litteraturens potensiale til å bidra til empatisk utvikling. I dette masterprosjektet undersøker jeg Arne Svingens roman Sangen om en brukket nese (2012). Romanen handler om Bart, ... -
Forsterker økt engelskpåvirkning tendensen til særskriving av sammensatte ord? En kvantitativ undersøkelse gjennomført i sju klasser på 10.trinn.
(Master thesis, 2021)Tidligere undersøkelser har vist at særskriving av sammensatte ord er et utbredt rettskrivingsavvik, som ofte forekommer blant elever. Det er forskjellige meninger om hvorfor dette fenomenet er så utbredt. Noen mener at ... -
"Fortellerstrategier og leserhenvendelser i nordisk barnekrim: LasseMaja og Detektivbyrå nr. 2"
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Fortelling som inngang til pedagogisk kunnskap
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen bygger på utprøving av praksisfortelling som studentaktiv læringsform. Noen av funnene, og erfaringene vi har gjort oss, trekkes her frem for å belyse hvordan fortellingen kan bidra til å skape sammenhenger ... -
Fortellinger om 1814: forestillingen om det eksepsjonelle norske demokrati
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The focus of this article is an educational encounter during a social science project at a junior high school in Norway. The topic of the school project was the Norwegian Constitution of 1814. In this Constitution, many ... -
«Forvalting av lesing som grunnleggjande ferdigheit i tre ulike lærebøker for mellomtrinnet»
(Bachelor thesis, 2019) -
Forventninger i skole-hjem samarbeidet
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien, er skole-hjem samarbeid. Studien har mer spesifikt undersøkt hvilke forventninger foreldrene og lærerne har til hverandre i dette samarbeidet. I forbindelse med koronapandemien og hjemmeskole, har ... -
Fostering Cultural Awareness Through Picturebooks in the Norwegian English Classroom
(Master thesis, 2021)The primary focus of this master´s thesis is to explore if three chosen picturebooks may potentially contribute to foster cultural awareness in the light of the interdisciplinary topic Democracy and Citizenship that were ... -
Fostering cultural sustainability in early childhood education through neighborhood projects
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Culture is the life blood of a society, which influences people’s worldviews, values, and behaviours. Research has confirmed that children’s participation in culture helps develop thinking skills, builds self-esteem, and ... -
Fostering Intercultural Competence through Picturebooks: Exploring narratives of Immigration and Identity and their potential to invite Perspective-taking
(Master thesis, 2023)The primary focus of this master thesis is to explore of the narratives of identity in three selected immigration-themed picturebooks: The Arabic Quilt by Aya Khalil and Semirdzhyan, The Name Jar by Yangsook Choi and The ...