Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 2855-2874 av 4103
-
OneNote i et tverrfaglig samarbeid: En designstudie om bruk av OneNote som digital støtte for elever og lærere
(Master thesis, 2017)Formålet med studien har vært å undersøke om et digitalt verktøy kunne brukes til mer enn å distribuere fagstoff fra lærer til elev og i stedet være med på å tette gapet mellom teknologi og pedagogikk. Forankret i synet ... -
OneNote og vurdering for læring: En aksjonsstudie om bruk av OneNote til dokumentasjon og underveisvurdering i faget Prosjekt til fordypning
(Master thesis, 2013-07-01)Formålet med denne kvalitative aksjonsstudien var å bidra til utvikling av underveisvurdering ved hjelp av digitale verktøy. Studien ble gjennomført i en yrkesfaglig Vg2 klasse, og oppgaven beskriver funn med utgangspunkt ... -
Online mathematics teaching and learning during the COVID-19 pandemic: The perspective of lecturers and students
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The global spread of the novel coronavirus, Covid-19, reached Norway at the end of February 2020. MatRIC, Centre for Research, Innovation and Coordination of Mathematics Teaching conducted a national survey in Norwegian ... -
Only death can pay for life - The role of the protagonist’s death in young adult literature
(Master thesis, 2019)Everybody will eventually die. This is a certainty from the moment we are born. Young adult readers are used to experiencing death in their encounters with young adult literature. The parent, the friend, the helper, all ... -
Operasjonalisering av tidlig innsats på 1.- 4.trinn: En kvalitativ studie av ledere og læreres forståelse og praktisering av tidlig innsats
(Master thesis, 2023)Tidlig innsats og inkluderende fellesskap er avgjørende for å sikre at alle barn og unge kan nå sine drømmer og ambisjoner. I dag står tidlig innsats som et av prinsippene i arbeidet med å forbedre det norske utdanningssystemet ... -
Oppfatningar og praktisering av fair play i kroppsøving
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Fair play som omgrep fekk ein styrka posisjon i revidert læreplan i kroppsøving frå august 2012. Det forsterka fokuset på fair play i kroppsøving er allereie drøfta i fleire artiklar, men det føreligg lite forsking med ... -
Oppfatninger av natur i planverkene for kroppsøving og mat og helse i femårige grunnskolelærerutdanninger
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen tar utgangspunkt i at bærekraftig utvikling er vedtatt som tverrfaglig tema i norsk skole (grunnopplæringen) og i de femårige grunnskolelærer-utdanningene. Som lærerutdannere og skoleforskere tilknyttet ... -
Oppfattelse av beslutningstaking i skredterreng: forskjeller og likheter mellom skredeksperters og nybegynneres rangering av oppfattelser av beslutningstaking i skredterreng
(Master thesis, 2020)Form og formål: Dette er en artikkelbasert masteroppgave der målet er å undersøke sammenhenger mellom skikjøreres selv-rapporterte ferdighetsnivå i beslutningstaking i skredterreng og deres rangering av ulike oppfattelser ... -
Oppfølging av nyutdannede lærere: Hva innebærer det i dag?
(Bachelor thesis, 2018)23. februar 2017 vedtok Stortinget at det skal utarbeides nasjonale normer for veiledningsordningen av nytilsatte nyutdannede lærere. Vi vil undersøke hva veiledningsordningen er i dag og dermed hva de nasjonale rammene ... -
Oppfølging av omsorgssvikt i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020) -
Oppgåvebasert engelsk undervisning: Struktur eller valfridom?
(Bachelor thesis, 2019)I engelskundervisninga er det viktig at elevane er motiverte til å lære språket. Forsking viser at det er mykje bruk av tekstbaserte lærebøker i norske skular (Gilje, et al., 2016; Juuhl, Hontvedt, & Skjelbred, 2010), noko ... -
Opplev barna i barnehagen mangel på kjønnslikestilling?
(Bachelor thesis, 2021) -
Opplevelse av bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Bevegelsesglede ble vektlagt som begrep i ny lærerplan for kroppsøving. Det ble derfor relevant å stille følgende problemstilling: «Hvordan opplever elever på ungdomstrinnet at bevegelsesglede oppstår i kroppsøvingsfaget?» ... -
Opplevelse av musikk : en fenomenologisk studie
(Master thesis, 2006) -
Opplever elever i ungdomsskolen at de digitale medier som brukes av elevene på fritiden også bør være en del av arbeidsformene på skolen?: Hvordan fortolker elever de retningslinjer som skolene gir for bruk av digitale medier?
(Master thesis, 2014-07-08)Masteroppgaven har utgangspunkt i å beskrive funn fra kvalitative og kvantitative data, for å få innsikt i om elevene på 10. trinn mener deres digitale bruk i undervisningen er til fordel eller ulempe. Funn fra denne studien ... -
Opplæring for alle: En studie av skoletilbud for unge med psykiske vansker
(Master thesis, 2017-02-17)Formålet med studien er å undersøke og lære mer om hvilke faktorer som kan være viktige for å utvikle et kvalitativt godt skoletilbud for unge med psykiske vansker i videregående opplæring. 15-20 % av ungdomsgruppen sliter ... -
Opplæringsvideoer som supplement til en-til-en veiledning i praktisk-estetiske fag: En kasusstudie fra ungdomstrinnet
(Master thesis, 2016-08-09)Innføring av Kunnskapsløftet, LK06, har ført med seg økt fokus på IKT i undervisningen. Digitale ferdigheter ble innført som en av de grunnleggende ferdighetene, og digitale verktøy skulle i økt grad benyttes i alle ... -
Opprørets time: Språk og identitet i Lewis Carrolls Alice i Eventyrland
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 8., Rapport, 2007-05-10)