Oppfattelse av beslutningstaking i skredterreng: forskjeller og likheter mellom skredeksperters og nybegynneres rangering av oppfattelser av beslutningstaking i skredterreng
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2679913Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Form og formål: Dette er en artikkelbasert masteroppgave der målet er å undersøke sammenhenger mellom skikjøreres selv-rapporterte ferdighetsnivå i beslutningstaking i skredterreng og deres rangering av ulike oppfattelser som viser hva som er viktig når skikjørere tar beslutninger i skredterreng.
Metode: Designet i undersøkelsen er en tverrsnittsundersøkelse, der informasjonen blir samlet inn ved hjelp av en digital spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen gikk ut på å rangere, på en skala fra en til seks, hvor enig man var i 28 påstander om oppfattelse av beslutningstaking i skredterreng. Påstandene ble utviklet basert på en kvalitativ undersøkelse om skikjøreres oppfattelser av beslutningstaking i skredterreng (Melhus, 2019). Demografiske data ble også samlet inn. 399 skikjørere fra hele landet fullførte undersøkelsen, etter å ha blitt rekruttert gjennom sosiale medier, snøballeffekten og skikjøringsmagasiner. Regresjonsanalyser ble brukt for å finne sammenheng mellom svarene på påstandene og skikjørernes selvrapporterte ferdighetsnivå i beslutningstaking i skredterreng, alder og kjønn.
Resultat: Det ble funnet signifikant sammenheng mellom selv-rapporterte ferdighetsnivå i beslutningstaking i skredterreng og deres svar på 13 av de 28 påstandene. På de resterende påstandene ble det ikke funnet noen sammenheng.
Avsluttende refleksjon: Eksperter og nybegynnere skiller seg på flere av svarene, men like interessant er de områdene de ikke skiller seg. Eksperter mener miljøfaktorer er viktigere enn nybegynnere. De mener også at intuisjon er viktigere enn nybegynnere på noen beslutningsområder, mens på noen beslutningsområder er de like. Vi ser også at nybegynnere bruker noen av de samme komplekse tilnærmingene som brukes av eksperter. Disse tilnærmingene krever mange års bevisst praksis, analytisk refleksjon og mentale modeller for å brukes på en sikker måte.
Beskrivelse
Master i idrettsvitenskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthold og naturfag Innleveringsdato: 28/05-2020