Blar i Høgskulen på Vestlandet på emneord "IKT"
Viser treff 81-100 av 118
-
Musikkskaping med PC : menneske og teknologi i partnarskap - kven skaper kva?
(Master thesis, 2005) -
Nettbrett i begynnaropplæringa i lesing: Lærarar sine refleksjonar kring bruk av nettbrett i begynnaropplæringa i lesing på 1. og 2. trinn
(Master thesis, 2015-06-29)Dei seinare åra har bruken av nettbrett som verktøy i skulen vore aukande. Spørsmålet har vore stilt om satsinga har vore forankra i skulen som verktøy for læring, eller om det å ta i bruk verktøyet er eit mål i seg sjølv. ... -
Det nye samarbeidet: Bruk av IKT i skule-heim-samarbeid
(Master thesis, 2011-11-22)Masteroppgåva sitt overordna mål har vore å undersøke korleis foreldre og lærarar forstår og nyttar seg av IKT i skule-heim-samarbeid. Undersøkinga vart gjennomført vinteren og våren 2011, og informantane var foreldre og ... -
Om å ta imot det nye : opplevelser omkring det å ta i bruk IKT og verktøy for multimodal tekstproduksjon, i en norsk grunnskole
(Master thesis, 2008)The main goal of this study is to investigate in which way putting ICT into use (in the form of a program for producing multimodal texts) was accepted and received in an elementary school. The main focus is on a single ... -
OneNote og vurdering for læring: En aksjonsstudie om bruk av OneNote til dokumentasjon og underveisvurdering i faget Prosjekt til fordypning
(Master thesis, 2013-07-01)Formålet med denne kvalitative aksjonsstudien var å bidra til utvikling av underveisvurdering ved hjelp av digitale verktøy. Studien ble gjennomført i en yrkesfaglig Vg2 klasse, og oppgaven beskriver funn med utgangspunkt ... -
Opplever elever i ungdomsskolen at de digitale medier som brukes av elevene på fritiden også bør være en del av arbeidsformene på skolen?: Hvordan fortolker elever de retningslinjer som skolene gir for bruk av digitale medier?
(Master thesis, 2014-07-08)Masteroppgaven har utgangspunkt i å beskrive funn fra kvalitative og kvantitative data, for å få innsikt i om elevene på 10. trinn mener deres digitale bruk i undervisningen er til fordel eller ulempe. Funn fra denne studien ... -
På sporet av fremtidens kompetanse: 21st Century Skills
(Master thesis, 2012-04-16)Samfunnet vårt omtales ofte som informasjonssamfunnet, vi utsettes for stadig større mengder informasjon som vi må sortere og ta stilling til. Flere fagmiljøer peker på at arbeidsmarkedet er i endring og vil være preget ... -
På vei mot et læringssenter? En studie av intensjoner, praksis og utfordringer for IKT brukerstøtte og biblioteket ved Høgskolen Stord/Haugesund
(Master thesis, 2007)Sammendrag Denne forskningen har hatt som hensikt å belyse intensjoner, praksis og utfordringer for IKT brukerstøtte og biblioteket ved Høgskolen Stord/Haugesund. Tjenestene skal i følge høgskolens strategiske plan inngå ... -
PC i vidaregåande skule: Hovudsakleg fagleg eller ikkje-fagleg bruk?
(Master thesis, 2011-12-14)For dei som kan å utnytte den, representerer PC-en eit hav av mogleheiter, både i arbeid og i fritid. Å ha digital kompetanse har blitt viktig. Elevane – og lærarane – må lære seg å utnytte potensialet digitale reiskap ... -
Pedagogisk ansattes holdninger og bruk av digitale verktøy og medier med barn i barnehagen.
(Master thesis, 2014-07-16)Temaet for oppgaven er de pedagogiske ansattes holdninger til bruk av digitale verktøy og medier i barnehagen sammen med barna. Problemstillingen var: I hvilken grad er de pedagogisk ansattes holdninger til digitale ... -
Personlig responssystem i underveisvurdering i naturfag: Et designbasert eksperiment
(Master thesis, 2012-07-02)Avhandlingen er basert på et designeksperiment som er gjennomført i samarbeid med en lærer på ungdomstrinnet. Et personlig responssystem (PRS) ble prøvd ut som støtte for underveisvurdering i helklasseundervisning i naturfag. ... -
Problembasert læring, matematikk og IKT: gjør det noen forskjell om elevene lager fysiske eller virtuelle modelleiligheter?
(Master thesis, 2008)Avhandlingen er basert på en studie gjort med elever fra femte til syvende klasse på en barneskole. Gjennom problembasert læringsmetode skulle elevene arbeide med matematikk, knyttet til en oppgave der de skulle designe ... -
Prosessanalyse av problembasert læring i matematikk: sammenligning av virtuelle kontra fysiske verktøys innvirkning på arbeidsprosess og læring
(Master thesis, 2009)I denne avhandlingen studeres hvordan fysiske kontra digitale verktøy vil endre arbeidsprosessen og være med på å forklare ulike læringsopplevelser og læringsresultat hos elevene. Undersøkelsen er gjort med elever fra ... -
Repetisjon ved hjelp av digitale verktøy
(Master thesis, 2012-07-02)Læring har nær sammenheng med hukommelse. Uten hukommelse vil alt det vi har lært ganske raskt bli borte, og vi må begynne på nytt igjen. Alle som går på skole og studerer har som målsetting å huske mest mulig av det de ... -
Samspill i multimodale fortellinger: En kvalitativ studie av det multimodale samspillet i fortellinger skrevet av elever i 3.klasse
(Master thesis, 2012-10-11)Som tittelen hentyder, handler denne oppgaven om multimodalitet og multimodalt samspill. Multimodalitet handler om å skape mening gjennom ulike ressurser som er meningsbærende innenfor en gitt kontekst, eksempelvis en ... -
Sjølvrepresentasjon i digitale forteljingar: Digital Storytelling som metode for å realisera ei moderne lærarrolle
(Master thesis, 2011-01-12)Bakgrunnen for denne oppgåva har vore korleis lærarrolla utviklar seg i eit samfunn der endringar på fleire plan skjer i stor fart. Den teknologiske utviklinga akselererer, og læringsmiljøet i skulen blir sterkt påverka ... -
Skule- heimsamarbeidet: Digital foreldremedverknad i borna si læring
(Master thesis, 2014-07-08)Som lærar ynskte eg eit skule- heimsamarbeid der læring stod i fokus. Foreldre er etter mitt syn den viktigaste samarbeidspartnaren eg som lærar har, og dei skal ha ein sentral plass i borna sitt læringsmiljø. Det å møta ... -
Smarttelefon som medierende artefakt i naturfag
(Master thesis, 2014-07-08)Dette studiet ser på hvordan smarttelefon kan benyttes som medierende artefakt i naturfag på ungdomstrinnet. For å belyse problemstillingen valgte jeg å gjennomføre en fenomenologisk studie med fem informanter. Informantenes ...