Pedagogisk ansattes holdninger og bruk av digitale verktøy og medier med barn i barnehagen.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/197470Utgivelsesdato
2014-07-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for oppgaven er de pedagogiske ansattes holdninger til bruk av digitale verktøy og
medier i barnehagen sammen med barna. Problemstillingen var: I hvilken grad er de
pedagogisk ansattes holdninger til digitale verktøy relatert til bruken av disse med barna?
Følgende forskningsspørsmål ble tilført: 1. Hvilke digitale verktøy og medier har barnehagene
i Norge tilgang til? 2. Hvor ofte blir digitale verktøy brukt i det pedagogiske arbeidet i
barnehagen sammen med barna? 3. Hvordan blir de digitale verktøyene brukt i det
pedagogiske arbeidet i barnehagen sammen med barna?
Undersøkelsen er bygget opp under det sosiokulturelle perspektivet. God pedagogisk bruk av
forskjellige verktøy bidrar til barnas læring og utvikling, der læringen tar sted gjennom aktiv
konstruering av ens egen forståelse og kunnskap, i aktiviteter sammen med andre. Teorien om
kompetente voksne i barnehagen som støttende stillas i barnas utvikling tilsier, at det er grunn
til å tro at holdninger til personalet i barnehagen har stor betydning for hvordan digitale
verktøyene og mediene (artefaktene) blir anvendt sammen med barna i barnehagen. Med
bakgrunn i funn fra tidligere forskning og teori, antar jeg at det er en forskjell i bruken av
disse. Jeg ønsket å vite mer i hvilken grad.
Undersøkelsen var kvantitativ, med data fra en nordisk-baltisk undersøkelse ved HSH,
Curriculum in kindergarten? Language learning and use of ICT with small children
(CHILDICT). Jeg har kun benyttet data fra Norge (n=87). Målgruppen min var de pedagogisk
ansatte i barnehagen. Utvalget representerer ikke hele landet, men fylkene Rogaland (n=43),
Hordaland (n=19) og Troms (n=23) der CHILDICT undersøkelsen ble begrenset til i Norge.
De statistiske analysene ble gjennomført med SPSS programmet. Dataen ble analysert ved å
benytte frekvens- og korrelasjonsanalyser. Variablene som er brukt omhandlet barnehagens
tilgang og bruk av digitale verktøy og medier, og holdninger mot bruken av digitale verktøy
og medier. For å kunne bedre analysere sammenhengen mellom holdninger og bruken av
digitale verktøy og media, laget jeg to nye sumvariabler for holdninger ('generelle holdninger'
og 'personlige holdninger').
Resultatene fra undersøkelsen viste en positiv, statistisk signifikant sammenheng mellom
personalets generelle og personlige holdninger og hyppigheten av bruken av de ulike verktøy
og medier. Funnene mine viser i hovedsak god tilgjengelighet av digitale verktøy og medier i
barnehagene, men det er noe forskjell i tilgangen til ulike digitale verktøy og medier i
5
barnehagene. Det kan tyde på at det er en viss forskjell i hyppigheten av bruk – der de mest
vanlige digitale verktøyene og mediene er PC/datamaskin, bærbar, trådløst Internett,
CD/DVD spiller og interaktive tavler. Digitale verktøy og medier blir oftest brukt i aktiviteter
der det foregår et læringsmål, eller i en læringsprosess – slik som å støtte, fremme og utvikle
blant annet leseferdighet, skriveferdighet eller konsentrasjonsferdighet. Resultatene diskuteres
i lys av sosiokulturelle teorien, og tidligere forskning om bruk av IKT i barnehagen og
holdningene til personalet i barnehagen.