På vei mot et læringssenter? En studie av intensjoner, praksis og utfordringer for IKT brukerstøtte og biblioteket ved Høgskolen Stord/Haugesund
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152246Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Denne forskningen har hatt som hensikt å belyse intensjoner, praksis og utfordringer for IKT
brukerstøtte og biblioteket ved Høgskolen Stord/Haugesund. Tjenestene skal i følge høgskolens
strategiske plan inngå i et læringssenter ved høgskolen. Det har vært et sentralt fokus i
forskningen å drøfte intensjoner, praksis og utfordringer for disse tjenestene mot høgskolens
strategier for pedagogisk utvikling.
Før studiestart 2004 arbeidet en prosjektgruppe i høgskolen for å utvikle IKT tjenestene
med fokus på brukerstøtte. Denne gruppen la strategier for høgskolens IKT satsing og
opprettelsen av en ny IKT brukerstøttetjeneste og multimedieverksted og veien mot et
læringssenter. Jeg var selv deltager i denne prosjektgruppen som studentrepresentant. I det
strategiske arbeidet med opprettelsen av IKT brukerstøtte la man vekt på at den nye
organiseringen av IKT tjenestene skulle bidra til å sette et press på den faglige virksomheten i en
retning mot målområdene beskrevet i høgskolens strategiske plan.
Ved studiestart høsten 2004 ble IKT brukerstøtte en realitet. I september 2004 åpnet de
nye lokalene til høgskolebiblioteket på Stord, hvor IKT brukerstøttetjenesten flyttet inn i et rom
tilknyttet biblioteklokalene. I dette lokalet sentraliserte man AV utstyr for utlån og bruk og
opprettet arbeidsplasser med tilgang til kraftige datamaskiner og skrivere/kopimaskiner.
I forskningsperioden fra august 2004 til og med mai 2005 har jeg drevet feltarbeid i de
aktivitetene som utspilte seg i og rundt den nyopprettede tjenesten IKT brukerstøtte/Multimedia
ved HSH på Stord. I tillegg til å samle inn empirisk materiale tilknyttet aktivitetene jeg har vært
involvert i som deltagende observatør, har jeg utført seks omfattende dybdeintervjuer, derav to
intervjuer med høgskolens rektor, to med prosjektleder IKT brukerstøtte og to intervjuer med
hovedbibliotekar ved høgskolebiblioteket.
Mine forskningsspørsmål har vært:
1. Hvordan samsvarer rektors intensjoner for IKT brukerstøtte med praksis studieåret
2004/2005?
2. Hva er de videre utfordringene for utviklingen av læringssenteret?
3. Hva bør gjøres for at læringssenteret best mulig skal være en medspiller i høgskolens
utviklingsstrategi?