Browsing Høgskulen på Vestlandet by Title
Now showing items 2225-2244 of 13121
-
Diagnostisering og behandling av kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encefalopati (CFS/ME).
(Rapport fra Kunnskapssenteret;, Research report, 2006)Bakgrunn Det kliniske bildet ved CFS/ME domineres av en opplevelse av fullstendig utmattelse eller energisvikt – ofte brukes den engelske betegnelsen fatigue. Dette hovedsymptomet beskrives som uvanlig kraftig og kvalitativt ... -
Diagrammatic software specification
(Lecture, 2006-10) -
Dialog for miljø - I valgfaget Natur, miljø og friluftsliv på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2019)Innføringen av læreplanverket kunnskapsløftet i 2006 var et resultat av kunnskapssamfunnets økte behov for kunnskap og kompetanser. I 2020 gjør ny læreplan sitt inntog, da med bakgrunn i å skape en dybdeforståelse innen ... -
Dialog som læringsfremjande metode i klasserommet
(Bachelor thesis, 2013-09-03)BAKGRUNN: Eg har valt å forske på korleis dialog kan fremje læring både av personlege grunnar og fordi den munnlege dugleiken spelar ei så stor rolle i skulekvardagen til elevane og i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2006. ... -
Dialog som verktøy for å evaluere utforskende læringsaktiviteter i naturfag
(Master thesis, 2022)Dialogiske tilnærminger til læring har blitt et viktig fokusområde i pedagogisk forskning de siste 40 årene, hvor det har blitt lagt vekt på elevers dialog i grupper, så vel som lærerstyrt dialog (Howe & Abedin, 2013). Ved ... -
A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The intention of this article is from a phenomenological perspective to “unpack” the role of emotions when teaching practice-based subjects in higher education. When teaching practice-based subjects, educators’ embodied ... -
Dialogisk lesing som metode i barnehagen for å styrke barns språkferdigheter på andrespråket
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med studien var å undersøke hvordan en 10-ukers intervensjon (totalt 40 økter) med dialogisk lesing ville påvirke flerspråklige barnas andrespråkslæring. Utvalget bestod av 72 flerspråklige barnehagebarn ... -
Dialogue about “learning” across the Northern Norway-Russia border: An analysis of textbooks in kindergarten teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper is the first in a series of three studies that explore the pedagogy used in the Norwegian and Russian early childhood settings by examining texts that are part of the syllabus in two early childhood teacher ... -
Dialogue and materiality/embodiment in science|arts creative pedagogy: Their role and manifestation
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper responds to recent calls to explore the nuances of the interaction between the sciences, the arts and their inherent creativity to better understand their potential within teaching and learning. Building on ... -
Dialyse og livskvalitet
(Bachelor thesis, 2021) -
Diatoms as proxies for recent (0-20 years) environmental change as recorded in Inner Nærøyfjord sediments, Western Norway
(Bachelor thesis, 2022)Three sediment cores, retrieved at three different stations in the inner Nærøyfjord, Western Norway, are analysed for their diatom assemblage. The dating of the cores is based on the distribution of coarse silt, the ... -
Didactic sensitivity to children and place: a contribution to outdoor education cultures
(Peer reviewed; Journal article, 2021)There is a tendency in European education policy to emphasise more and better deliberate learning outcomes. The tendency is criticised for taking an instrumental view of education (Biesta, 2010, 2016, 2020a; van Manen, ... -
Didaktisk bruk av videotilbakemelding i undervegsvurdering på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å sjå på korleis ein i arbeid med vurdering kan stimulere elevane til å ta tak i videotilbakemeldingar frå læraren. Utgangspunktet for oppgåva har vore å finne ein metode å få elevane til å ta ... -
Didaktisk fagkompetanse i spenningsfeltet mellom fag og kvardagsliv i barnehagen : utvikling av ei meir praksisforankra førskulelærarutdanning : rapport frå PIL-prosjektet ved HSF
(HSF Rapport;4/2011, Research report, 2011) -
Didaktisk kontrakt i matematikklasserom med varierte undervisningsmetoder
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteravhandlingen undersøker jeg nærmere hvordan den didaktiske kontrakt blir uttrykt i et klasserom med to forskjellige undervisningsmetoder. Fokuset ligger på hvordan forventningene og holdningene til elevene ... -
Didaktiske argumenter om overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2020)De to institusjonene som er ansvarlig for overgangen fra barnehage til skole, er barnehage og grunnskole. Begge disse institusjonene har vært gjennom en del betydelige forandringer i de siste årene. En av de største ... -
Didaktiske konsekvenser av fagfornyelsen i KRLE-faget
(Bachelor thesis, 2019) -
Die Inszenierung von Archivmaterial in musealisierten Dichterwohnungen
(Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Dielectron and heavy-quark production in inelastic and high-multiplicity proton–proton collisions at √s=13 TeV
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The measurement of dielectron production is presented as a function of invariant mass and transverse momentum (pT) at midrapidity (|ye| < 0.8) in proton–proton (pp) collisions at a centre-of-mass energy of √s = 13 TeV. The ...