Trommeundervisning i HD: utvikling av videolæringsressurser gjennom aksjonsforskning
Master thesis
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [263]
Abstract
I dette aksjonsforskningsstudiet har jeg tatt for meg skapelsen av to videoressurser på trommer som har som mål å legge til rette for læring i et forsøk på å svare på spørsmålet: Hvordan kan instrumentalundervisningsvideoer i trommespill bli strukturert og produsert for å legge til rette for læring? Gjennom aksjonsforskning og tilbakemeldinger fra informanter gjennom kvalitative forskningsintervju og reflekterende arbeid har jeg kommet frem til at slike ressurser burde struktureres med omsyn til de semiotiske ressursene den er bygd opp av for å legge til rette for en kunnskapstransformasjon hos den som bruker den. I lys av sosialsemiotikken og design for læring ser jeg nærmere på hvordan slike ressurser burde gis form for å legge til rette for læring i både en uformell og formell læringssituasjon.
Nøkkelord: Aksjonsforskning, musikk, design for læring, videolæring, trommer, multimodalitet, sosial semiotikk
Description
Master i kreative fag og læringsprosesser
Høgskulen på Vestlandet avd. Stord, MaCrel