dc.contributor.author | Rasmussen, Julie Belden | |
dc.date.accessioned | 2023-11-03T11:18:31Z | |
dc.date.available | 2023-11-03T11:18:31Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3100497 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker diskurser i fremstillingen av karakterer med funksjonsnedsettelser i et utvalg av barne-og ungdomslitteratur. Dette er blitt undersøkt ved hjelp av kritisk diskursanalyse og hovedvekten har vært på Faircloughs tredimensjonale modell. Datamaterialet består av tre barne- og ungdomsbøker som omhandler tre ulike karakterer med funksjonsnedsettelser. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvilke diskurser om karakterer med funksjonsnedsettelser er fremtredende i et utvalg av barne-og ungdomslitteratur?
En av de mest sentrale kildene i teorien er boken til Lars Grue (2004) Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer.
Denne masteroppgaven har et spesialpedagogisk perspektiv og det er derfor blitt brukt teorier som er relevante innenfor dette feltet. I teorien står funksjonsnedsettelsesbegrepet sentralt, samt at det gis et historisk bakteppe på hvordan dette begrepet har endret seg over tid. Det ser også ut til at det fortsatt er
i endring. I tillegg er normalitetsideologien, normalitet/avvik, stigma og identitet viktige
begreper og teorier i denne masteroppgaven. Ved å anvende kritisk diskursanalyse som metode har det gitt innsikt i hvordan språket har makt til være med på å skape eller opprettholde stereotypier om individer med funksjonsnedsettelser. Det ble identifisert fire diskurser i de tre bøkene: Diskursen om normalitet og avvik, diskursen om identitet, diskursen om stigma og stigmatisering, og diskursen om oss/de. Funnene tilsier at det fortsatt er stereotypiske fremstillinger av funksjonsnedsettelser i de utvalgte bøkene. Funnene var ikke utelukkende negative, ettersom noen av fremstillingene tyder på positive og fruktbare representasjoner av karakterer med funksjonsnedsettelser. De negative fremstillingene var med på å konstruere den stereotypiske oppfatningen om at de var ofre, mistilpasset eller at de ikke passet inn i den sosiale normen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | funksjonsnedsettelser | en_US |
dc.title | En studie av diskurser i fremstillinger av funksjonsnedsettelser i barne- og ungdomslitteratur | en_US |
dc.title.alternative | A study of discourses in the representations of disabilities in children´s and youth literature | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUSP550 | en_US |