Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRasmussen, Julie Belden
dc.date.accessioned2023-11-03T11:18:31Z
dc.date.available2023-11-03T11:18:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100497
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker diskurser i fremstillingen av karakterer med funksjonsnedsettelser i et utvalg av barne-og ungdomslitteratur. Dette er blitt undersøkt ved hjelp av kritisk diskursanalyse og hovedvekten har vært på Faircloughs tredimensjonale modell. Datamaterialet består av tre barne- og ungdomsbøker som omhandler tre ulike karakterer med funksjonsnedsettelser. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvilke diskurser om karakterer med funksjonsnedsettelser er fremtredende i et utvalg av barne-og ungdomslitteratur? En av de mest sentrale kildene i teorien er boken til Lars Grue (2004) Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Denne masteroppgaven har et spesialpedagogisk perspektiv og det er derfor blitt brukt teorier som er relevante innenfor dette feltet. I teorien står funksjonsnedsettelsesbegrepet sentralt, samt at det gis et historisk bakteppe på hvordan dette begrepet har endret seg over tid. Det ser også ut til at det fortsatt er i endring. I tillegg er normalitetsideologien, normalitet/avvik, stigma og identitet viktige begreper og teorier i denne masteroppgaven. Ved å anvende kritisk diskursanalyse som metode har det gitt innsikt i hvordan språket har makt til være med på å skape eller opprettholde stereotypier om individer med funksjonsnedsettelser. Det ble identifisert fire diskurser i de tre bøkene: Diskursen om normalitet og avvik, diskursen om identitet, diskursen om stigma og stigmatisering, og diskursen om oss/de. Funnene tilsier at det fortsatt er stereotypiske fremstillinger av funksjonsnedsettelser i de utvalgte bøkene. Funnene var ikke utelukkende negative, ettersom noen av fremstillingene tyder på positive og fruktbare representasjoner av karakterer med funksjonsnedsettelser. De negative fremstillingene var med på å konstruere den stereotypiske oppfatningen om at de var ofre, mistilpasset eller at de ikke passet inn i den sosiale normen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectfunksjonsnedsettelseren_US
dc.titleEn studie av diskurser i fremstillinger av funksjonsnedsettelser i barne- og ungdomslitteraturen_US
dc.title.alternativeA study of discourses in the representations of disabilities in children´s and youth literatureen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal