Elevers respons på performativ læring: Om elevers respons på performativ læring med henblikk på å ta andres perspektiv i KRLE
Abstract
Denne masteren tar for seg problemstillingen: Hvordan responderer elever på KRLE-undervisning som baserer seg på performativ læringsteori, med særlig blikk på kjerneelementet å ta andres perspektiv?
For å svare på problemstillingen har jeg laget et undervisningsopplegg i KRLE-faget som baserer seg på performativ læring og dramaforløp. Jeg har benyttet meg av de kvalitative metodene deltakende observasjon og spørreundersøkelse i to syvendeklasser. Gjennom observasjonsnotater og spørreundersøkelse har jeg analysert og drøftet elevenes respons.
Hovedfunnene i masteren min viser hvordan elevene responderer på performativ læring og hvordan de tar andres perspektiv. Mine hovedfunn i denne studien er:
1. Elevene bruker kroppen for å formidle, tolke og uttrykke seg. De foretrekker også å lære gjennom kroppen.
2. Elevene intra-agerer med hverandre, og elevene påvirker hverandre.
3. Elevene deltar i større grad ved opplevd støtte fra fellesskapet.
4. Elevene viser engasjement.
5. Elevene tar faglig og personlig innenfraperspektiv, i tillegg til å befinne seg i midten på Eidhamar sin linje om det faglige perspektivet.
Jeg drøfter disse funnene i lys av tidligere forskning.
Description
Master i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, KRLE. Høgskulen på Vestlandet, canpus Bergen