Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHesseberg, Rebecca
dc.date.accessioned2023-09-08T08:55:06Z
dc.date.available2023-09-08T08:55:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088181
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, KRLE. Høgskulen på Vestlandet, canpus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteren tar for seg problemstillingen: Hvordan responderer elever på KRLE-undervisning som baserer seg på performativ læringsteori, med særlig blikk på kjerneelementet å ta andres perspektiv? For å svare på problemstillingen har jeg laget et undervisningsopplegg i KRLE-faget som baserer seg på performativ læring og dramaforløp. Jeg har benyttet meg av de kvalitative metodene deltakende observasjon og spørreundersøkelse i to syvendeklasser. Gjennom observasjonsnotater og spørreundersøkelse har jeg analysert og drøftet elevenes respons. Hovedfunnene i masteren min viser hvordan elevene responderer på performativ læring og hvordan de tar andres perspektiv. Mine hovedfunn i denne studien er: 1. Elevene bruker kroppen for å formidle, tolke og uttrykke seg. De foretrekker også å lære gjennom kroppen. 2. Elevene intra-agerer med hverandre, og elevene påvirker hverandre. 3. Elevene deltar i større grad ved opplevd støtte fra fellesskapet. 4. Elevene viser engasjement. 5. Elevene tar faglig og personlig innenfraperspektiv, i tillegg til å befinne seg i midten på Eidhamar sin linje om det faglige perspektivet. Jeg drøfter disse funnene i lys av tidligere forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKRLEen_US
dc.subjectKRLE-fageten_US
dc.subjectintra-aksjonen_US
dc.subjectinnenfraperspektiven_US
dc.titleElevers respons på performativ læring: Om elevers respons på performativ læring med henblikk på å ta andres perspektiv i KRLEen_US
dc.title.alternativeElevers respons på performativ læring: Om elevers respons på performativ læring med henblikk på å ta andres perspektiv i KRLEen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKR550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal