dc.contributor.author | Hesseberg, Rebecca | |
dc.date.accessioned | 2023-09-08T08:55:06Z | |
dc.date.available | 2023-09-08T08:55:06Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3088181 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, KRLE. Høgskulen på Vestlandet, canpus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteren tar for seg problemstillingen: Hvordan responderer elever på KRLE-undervisning som baserer seg på performativ læringsteori, med særlig blikk på kjerneelementet å ta andres perspektiv?
For å svare på problemstillingen har jeg laget et undervisningsopplegg i KRLE-faget som baserer seg på performativ læring og dramaforløp. Jeg har benyttet meg av de kvalitative metodene deltakende observasjon og spørreundersøkelse i to syvendeklasser. Gjennom observasjonsnotater og spørreundersøkelse har jeg analysert og drøftet elevenes respons.
Hovedfunnene i masteren min viser hvordan elevene responderer på performativ læring og hvordan de tar andres perspektiv. Mine hovedfunn i denne studien er:
1. Elevene bruker kroppen for å formidle, tolke og uttrykke seg. De foretrekker også å lære gjennom kroppen.
2. Elevene intra-agerer med hverandre, og elevene påvirker hverandre.
3. Elevene deltar i større grad ved opplevd støtte fra fellesskapet.
4. Elevene viser engasjement.
5. Elevene tar faglig og personlig innenfraperspektiv, i tillegg til å befinne seg i midten på Eidhamar sin linje om det faglige perspektivet.
Jeg drøfter disse funnene i lys av tidligere forskning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | KRLE | en_US |
dc.subject | KRLE-faget | en_US |
dc.subject | intra-aksjon | en_US |
dc.subject | innenfraperspektiv | en_US |
dc.title | Elevers respons på performativ læring: Om elevers respons på performativ læring med henblikk på å ta andres perspektiv i KRLE | en_US |
dc.title.alternative | Elevers respons på performativ læring: Om elevers respons på performativ læring med henblikk på å ta andres perspektiv i KRLE | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUKR550 | en_US |