Sosiale medier og kritisk tenkning på fritiden og i klasserommet
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan læreplanen legger til rette for undervisning om kritisk tenkning og sosiale medier i skolen. I læreplanen har jeg undersøkt spesielt hvordan den overordnede delen av læreplanen oppleves av profesjonsutøvere i skolen. I den overordnede delen av læreplanen har jeg først og fremst tatt for meg de grunnleggende ferdighetene og målet om tverrfaglighet som læreplanen legger til rette for. Videre har jeg undersøkt hvordan lærere forholder seg til sosiale medier og kritisk tenkning i sin undervisning. Her undersøkte jeg om lærere opplever sosiale medier som en ressurs eller en byrde i undervisningen. Jeg ønsker også å undersøke hvordan det undervises om sosiale medier i skolen. For å undersøke dette vil jeg gjennomføre en spørreundersøkelse og intervjuer med lærere i skolen. Dette datamaterialet vil jeg analysere opp mot relevant teori og eksisterende forskning
Description
Master i grunnskolelærerutdanningen 1. -7. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen