Supernytt i skolen: En kvalitativ undersøkelse om læreres erfaringer med bruk av Supernytt i barneskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3054122Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg hvordan lærere opplever bruk av Supernytt. Supernytt er nyhetssendinger for barn mellom 8-12 år produsert av NRK Super. Programmet har som målsetning å speile det daglige nyhetsbildet, men gjør tilpasninger i språk og innhold for målgruppen. Forskningsprosjektet forsøker å gi innsikt i hvordan lærere som underviser på 1- 7.trinn bruker Supernytt i klasserommet, og hvilken funksjon de tilskriver aktiviteten. I studien er det benyttet kvalitative intervjuer med grunnskolelærere for å forsøke å forstå bruk av Supernytt i klasserommet ut fra deres perspektiver og opplevelser. Studiens informanter bruker programmet under skolemåltidet. Lærerne hadde varierende syn på hvorvidt det å se på Supernytt under skolemåltidet ansees som undervisning, eller et lystbetont avbrekk fra de øvrige undervisningsaktivitetene i skolen. Flere av lærerne trakk frem matro som en sentral årsak til at de valgte å se på Supernytt. Lærernes erfaringer med bruk av Supernytt har vist at de ser et stort potensial for hvordan Supernytt kan knyttes til overordnede formål med utdanningen. Lærerne knytter det å vise programmet til læreplanens overordnede del, og særlig tydelig er forankringen i de tverrfaglige temaene. Studiens funn er diskutert i lys av Klafki og Biestas perspektiver på formålet med utdanning, som har vist hvordan det å se på Supernytt kan bidra til utvikling hos elevene. Lærernes beskrivelser av hvordan de bruker Supernytt har vist hvordan programmet kan være utgangspunkt for samtaler om viktige, samfunnsaktuelle temaer, som hjelper elevene å sortere tanker og følelser som kan oppstå i møte med nyheter. Slik kan det å bruke Supernytt i skolen gi tryggere og mer kunnskapsrike barn. Samtidig stiller studien spørsmål ved hvorvidt det beskrevne potensialet realiseres. Begrensende faktorer knytter seg til hvordan programmet brukes i klasserommet, lærernes manglende mulighet for å forberede seg, og det at elevene gis begrensede muligheter til å uttrykke seg.
Beskrivelse
Master i samfunnsfagsdidaktikk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
15.05.2022