Show simple item record

dc.contributor.authorEldegard, Silje
dc.date.accessioned2023-02-27T09:57:01Z
dc.date.available2023-02-27T09:57:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3054122
dc.descriptionMaster i samfunnsfagsdidaktikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15.05.2022en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan lærere opplever bruk av Supernytt. Supernytt er nyhetssendinger for barn mellom 8-12 år produsert av NRK Super. Programmet har som målsetning å speile det daglige nyhetsbildet, men gjør tilpasninger i språk og innhold for målgruppen. Forskningsprosjektet forsøker å gi innsikt i hvordan lærere som underviser på 1- 7.trinn bruker Supernytt i klasserommet, og hvilken funksjon de tilskriver aktiviteten. I studien er det benyttet kvalitative intervjuer med grunnskolelærere for å forsøke å forstå bruk av Supernytt i klasserommet ut fra deres perspektiver og opplevelser. Studiens informanter bruker programmet under skolemåltidet. Lærerne hadde varierende syn på hvorvidt det å se på Supernytt under skolemåltidet ansees som undervisning, eller et lystbetont avbrekk fra de øvrige undervisningsaktivitetene i skolen. Flere av lærerne trakk frem matro som en sentral årsak til at de valgte å se på Supernytt. Lærernes erfaringer med bruk av Supernytt har vist at de ser et stort potensial for hvordan Supernytt kan knyttes til overordnede formål med utdanningen. Lærerne knytter det å vise programmet til læreplanens overordnede del, og særlig tydelig er forankringen i de tverrfaglige temaene. Studiens funn er diskutert i lys av Klafki og Biestas perspektiver på formålet med utdanning, som har vist hvordan det å se på Supernytt kan bidra til utvikling hos elevene. Lærernes beskrivelser av hvordan de bruker Supernytt har vist hvordan programmet kan være utgangspunkt for samtaler om viktige, samfunnsaktuelle temaer, som hjelper elevene å sortere tanker og følelser som kan oppstå i møte med nyheter. Slik kan det å bruke Supernytt i skolen gi tryggere og mer kunnskapsrike barn. Samtidig stiller studien spørsmål ved hvorvidt det beskrevne potensialet realiseres. Begrensende faktorer knytter seg til hvordan programmet brukes i klasserommet, lærernes manglende mulighet for å forberede seg, og det at elevene gis begrensede muligheter til å uttrykke seg.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSupernytten_US
dc.subjectNRK Superen_US
dc.subjectskolemåltiden_US
dc.subjectnyhetssendinger for barnen_US
dc.titleSupernytt i skolen: En kvalitativ undersøkelse om læreres erfaringer med bruk av Supernytt i barneskolenen_US
dc.title.alternativeSupernytt in school: A qualitative study about teachers experiences with using Supernytt in primary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber102en_US
dc.description.localcodeMGBSA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal