Show simple item record

dc.contributor.authorHaugan, Helene Berg
dc.date.accessioned2022-10-03T08:33:14Z
dc.date.available2022-10-03T08:33:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023229
dc.descriptionMaster i læring og undervisning, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven vil undersøke hvilke samisk innhold som skal være med i opplæringen, og hvordan lærebøkene har fortolket dette innholdet. Problemstillingen er Hvordan blir samiske tema fortolket fra styringsdokumentene til lærebøkene i fagfornyelsens samfunnsfag? For å svare på problemstillingen tar jeg for meg to underspørsmål: 1) Hvilke samiske tema er til stede i styringsdokumentene? og 2) Hvordan blir de samiske temaene fortolket i lærebøkene? Jeg brukt en kvalitativ og kvantitativ innholdsanalyse. Jeg har basert meg på Teemu Ryymin og Jukka Nyyssönen (2013) analyse av grunnfortellingene ved samisk innhold som «briller» i den kvantitative innholdsanalyse. Utvalget består av tekst om det samiske fra styringsdokumentene (overordnet del og Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)) og lærebøkene fra Aschehoug (Arena 8-10), Gyldendal (Relevans 8–9) og Cappelen Damm (Samfunnsfag 8–9). Oppgaven fokuserer kun på det samiske innholdet som formidles til alle elever. Jeg har derfor valgt å ekskludere den samiske skolen, ettersom dens innhold er ment for samiske elever. Funn og resultat viser at det er åtte samiske tema skal være med i lærebøkene: Samisk samfunnsliv, samisk historie, samisk kultur, rettigheter, mangfold i demokratiet, deltakelse, konflikt og bærekraftig utvikling. Videre fant jeg at ingen av de tre forlagene inkluderer alle innholdskravene til disse samiske temaene. Det er stor variasjon i læreverkenes fortolkning og fremstilling av de samiske temaene, foruten om de samiske temaene som er knyttet til kompetansemål. Disse er fortolket og presentert likt av alle de tre forlagene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærebokens fortolkning av samiske temaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal