Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugan, Helene Berg
dc.date.accessioned2022-10-03T08:33:14Z
dc.date.available2022-10-03T08:33:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023229
dc.descriptionMaster i læring og undervisning, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven vil undersøke hvilke samisk innhold som skal være med i opplæringen, og hvordan lærebøkene har fortolket dette innholdet. Problemstillingen er Hvordan blir samiske tema fortolket fra styringsdokumentene til lærebøkene i fagfornyelsens samfunnsfag? For å svare på problemstillingen tar jeg for meg to underspørsmål: 1) Hvilke samiske tema er til stede i styringsdokumentene? og 2) Hvordan blir de samiske temaene fortolket i lærebøkene? Jeg brukt en kvalitativ og kvantitativ innholdsanalyse. Jeg har basert meg på Teemu Ryymin og Jukka Nyyssönen (2013) analyse av grunnfortellingene ved samisk innhold som «briller» i den kvantitative innholdsanalyse. Utvalget består av tekst om det samiske fra styringsdokumentene (overordnet del og Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)) og lærebøkene fra Aschehoug (Arena 8-10), Gyldendal (Relevans 8–9) og Cappelen Damm (Samfunnsfag 8–9). Oppgaven fokuserer kun på det samiske innholdet som formidles til alle elever. Jeg har derfor valgt å ekskludere den samiske skolen, ettersom dens innhold er ment for samiske elever. Funn og resultat viser at det er åtte samiske tema skal være med i lærebøkene: Samisk samfunnsliv, samisk historie, samisk kultur, rettigheter, mangfold i demokratiet, deltakelse, konflikt og bærekraftig utvikling. Videre fant jeg at ingen av de tre forlagene inkluderer alle innholdskravene til disse samiske temaene. Det er stor variasjon i læreverkenes fortolkning og fremstilling av de samiske temaene, foruten om de samiske temaene som er knyttet til kompetansemål. Disse er fortolket og presentert likt av alle de tre forlagene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærebokens fortolkning av samiske temaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal