Show simple item record

dc.contributor.authorSteinnes, Eirin
dc.date.accessioned2022-09-26T06:29:16Z
dc.date.available2022-09-26T06:29:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021131
dc.descriptionMGUKH550 FLKI/ Kunst og Håndverk/GLUen_US
dc.description.abstractOppgavens innhold hadde utspring i et ønske om å videreutvikle meg selv. Formålet med oppgaven er å vise til forslag til hvordan en kunst og håndverkslærer kan videreutvikle sin kompetanse. Gjennom egen undersøkelse, møter jeg lær som materiale, for å videreutvikle min egen kompetanse med fokus på taus kunnskap. I teoridelen tar jeg for meg begrepet kompetanse og taus kunnskap. Kompetanse begrepet er et paraplybegrep, og rommer mye forskjellig kunnskap. Jeg viser til Marte S. Gulliksen om lærerens kompetanse til å ta gode valg, og underliggende faktorer til hvorfor det i dag ser ut til å være for få lærere med kompetanse i kunst og håndverk. Jeg bruker også Bengt Molander, som forklarer hvordan man tilegner seg kunnskap gjennom handling. Jeg har valgt å se mine funn ved å bruke fenomenologi som et kunnskapsområde. Jeg har valgt å bruke fenomenologi da den i stor grad legger til rette for forskerens personlige deltagelse i selve arbeidet. Fenomenologi som kunnskapssyn er derfor en passende metode i min oppgave, der jeg skal undersøke noe så personlig som egen utvikling i møte med et nytt materiale. I sammenheng med Fenomenologi kommer jeg til å vise til Shaun Gallagher, og Else Marie Halvorsen. Det å videreutvikle egen kompetanse skjer gjennom praktiske utprøvinger. Jeg har da laget et datainnsamlingsskjema, med spørsmål som på en god måte skal bidra til refleksjon underveis og etter utprøvingen. I siste del av oppgaven, blir disse refleksjonene analysert, for å se på hvordan min kompetanse innenfor dette materialet utviklet seg. I denne analysen kommer jeg til å vise til Bengt Molanders tolkning av Bernard Greenhouses opplevelse med mesterlære. Utviklingen jeg har i etterkant av arbeidet viser til hvordan man kan tilegne seg mer kompetanse som kunst og håndverkslærer som lærer også i etterkant av utdanning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEt møte med lær – å bygge lærernes kompetanseen_US
dc.title.alternativeA meeting with Leather – To build competence in teachersen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKH550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal