Et møte med lær – å bygge lærernes kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021131Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgavens innhold hadde utspring i et ønske om å videreutvikle meg selv. Formålet med oppgaven er å vise til forslag til hvordan en kunst og håndverkslærer kan videreutvikle sin kompetanse. Gjennom egen undersøkelse, møter jeg lær som materiale, for å videreutvikle min egen kompetanse med fokus på taus kunnskap.
I teoridelen tar jeg for meg begrepet kompetanse og taus kunnskap. Kompetanse begrepet er et paraplybegrep, og rommer mye forskjellig kunnskap. Jeg viser til Marte S. Gulliksen om lærerens kompetanse til å ta gode valg, og underliggende faktorer til hvorfor det i dag ser ut til å være for få lærere med kompetanse i kunst og håndverk. Jeg bruker også Bengt Molander, som forklarer hvordan man tilegner seg kunnskap gjennom handling. Jeg har valgt å se mine funn ved å bruke fenomenologi som et kunnskapsområde. Jeg har valgt å bruke fenomenologi da den i stor grad legger til rette for forskerens personlige deltagelse i selve arbeidet. Fenomenologi som kunnskapssyn er derfor en passende metode i min oppgave, der jeg skal undersøke noe så personlig som egen utvikling i møte med et nytt materiale. I sammenheng med Fenomenologi kommer jeg til å vise til Shaun Gallagher, og Else Marie Halvorsen.
Det å videreutvikle egen kompetanse skjer gjennom praktiske utprøvinger. Jeg har da laget et datainnsamlingsskjema, med spørsmål som på en god måte skal bidra til refleksjon underveis og etter utprøvingen. I siste del av oppgaven, blir disse refleksjonene analysert, for å se på hvordan min kompetanse innenfor dette materialet utviklet seg. I denne analysen kommer jeg til å vise til Bengt Molanders tolkning av Bernard Greenhouses opplevelse med mesterlære. Utviklingen jeg har i etterkant av arbeidet viser til hvordan man kan tilegne seg mer kompetanse som kunst og håndverkslærer som lærer også i etterkant av utdanning.
Beskrivelse
MGUKH550 FLKI/ Kunst og Håndverk/GLU