Tilpasset opplæring for elever med ulike leseferdigheter på første trinn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3018325Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteravhandlingen var å undersøke hvordan ulike lærere på første trinn, tilpasser den første leseopplæringen i differensierte og mangfoldige klasserom.
Problemstillingen ble med bakgrunn i dette som følger:
Hvordan tilpasser lærere den første leseopplæringen i et differensiert klasserom?
Studien er en kvalitativ, hermeneutisk-fenomenografisk forskningsstudie og det er blitt utført et semistrukturert fokusgruppeintervju med tre lærere, for å besvare oppgavens problemstilling. I fokusgruppeintervjuet fikk de ulike lærerne formilde sine opplevelser, refleksjoner og erfaringer tilknyttet en elevtilpasset leseopplæring i første klasse.
Funnene i denne studien viser at det er et omfattende, men også viktig arbeid, å tilpasse den første leseopplæringen i sammensatte og differensierte klasserom. I arbeidet med den første leseopplæringen vektlegger informantene et godt psykososialt læringsmiljø, tidlig kartlegging, hurtig bokstav progresjon preget av variasjon og lek og veiledet lesing. Som muligheter til å elevtilpasse leseopplæringen i første klasse fremheves spesielt arbeid med elevenes mestringsforventning og motivasjon tilknyttet lesing. Samtidig løftes det frem betydningen av ulike individuelle tilpasninger, som det å skrive seg til lesing og elevtilpassede spørsmål og oppgaver. Videre viser studiens funn at lærerne erfarer tilgang til ekstra ressurser i klasserommet og tidlig innsats som gode verktøy for å kunne tilpasse leseopplæringen til den enkelte elev.
I studien reflekterer også informantene over utfordringene med de nevnte mulighetene, som lærerne trakk frem som gode verktøy for å tilpasse den første leseopplæringen. Disse mulige utfordringene var blant annet lav mestringsforventning til egne leseferdigheter, tilpasning av felles tavleundervisning, mangel på diverse ressurser og tidlig innsats som ikke kommer tidlig nok.
Beskrivelse
Spesialpedagogikk,
Master Grunnskolelærerutdanningen 1-7,
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)/ Institutt for pedagogikk,
samfunnsfag og religion/ GLU 1-7.