Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Hege Mosbron
dc.date.accessioned2022-09-16T08:32:53Z
dc.date.available2022-09-16T08:32:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018325
dc.descriptionSpesialpedagogikk, Master Grunnskolelærerutdanningen 1-7, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)/ Institutt for pedagogikk, samfunnsfag og religion/ GLU 1-7.en_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandlingen var å undersøke hvordan ulike lærere på første trinn, tilpasser den første leseopplæringen i differensierte og mangfoldige klasserom. Problemstillingen ble med bakgrunn i dette som følger: Hvordan tilpasser lærere den første leseopplæringen i et differensiert klasserom? Studien er en kvalitativ, hermeneutisk-fenomenografisk forskningsstudie og det er blitt utført et semistrukturert fokusgruppeintervju med tre lærere, for å besvare oppgavens problemstilling. I fokusgruppeintervjuet fikk de ulike lærerne formilde sine opplevelser, refleksjoner og erfaringer tilknyttet en elevtilpasset leseopplæring i første klasse. Funnene i denne studien viser at det er et omfattende, men også viktig arbeid, å tilpasse den første leseopplæringen i sammensatte og differensierte klasserom. I arbeidet med den første leseopplæringen vektlegger informantene et godt psykososialt læringsmiljø, tidlig kartlegging, hurtig bokstav progresjon preget av variasjon og lek og veiledet lesing. Som muligheter til å elevtilpasse leseopplæringen i første klasse fremheves spesielt arbeid med elevenes mestringsforventning og motivasjon tilknyttet lesing. Samtidig løftes det frem betydningen av ulike individuelle tilpasninger, som det å skrive seg til lesing og elevtilpassede spørsmål og oppgaver. Videre viser studiens funn at lærerne erfarer tilgang til ekstra ressurser i klasserommet og tidlig innsats som gode verktøy for å kunne tilpasse leseopplæringen til den enkelte elev. I studien reflekterer også informantene over utfordringene med de nevnte mulighetene, som lærerne trakk frem som gode verktøy for å tilpasse den første leseopplæringen. Disse mulige utfordringene var blant annet lav mestringsforventning til egne leseferdigheter, tilpasning av felles tavleundervisning, mangel på diverse ressurser og tidlig innsats som ikke kommer tidlig nok.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTilpasset opplæring for elever med ulike leseferdigheter på første trinnen_US
dc.title.alternativeAdapted education for students with different reading skills in the first gradeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal