Show simple item record

dc.contributor.authorIrgens, Malin Andersen
dc.contributor.authorRotihaug, Emilie
dc.date.accessioned2022-09-02T12:40:52Z
dc.date.available2022-09-02T12:40:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015441
dc.description1-7, masterfag i GLU MGBSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringsdato: 16.05.2022 Antall ord: 35158en_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å få økt kunnskap og innsikt i hvordan lærere kan bygge gode relasjoner til elever med utfordrende atferd. Studien vår ønsker å besvare følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg lærere pedagogisk/spesialpedagogisk med å bygge relasjoner til elever med utfordrende atferd? Vi har tatt i bruk kvalitativ metode for å besvare oppgavens problemstilling. Datamaterialet har blitt samlet inn ved hjelp av fem semi-strukturerte intervjuer. Intervjuene har gitt oss innsikt i hvordan fem lærere arbeider med å bygge relasjoner til elever med utfordrende atferd. Lærerne kommer fra ulike skoler. Funn gjort i studien viser at informantene i studien vår tar i bruk ulike læringsarenaer for å bygge gode lærer-elev-relasjoner. Informantene mente videre at det var viktig å være observant på eget kroppsspråk og væremåte i møte med elevene. I tillegg må man legge til rette for at elevene opplever mestring i skolehverdagen. Informantene fortalte også at et godt skole-hjem-samarbeid er viktig for å bygge en god lærer-elev-relasjon. Flere av informantene nevnte at tid er en avgjørende faktor når det kommer til å bygge gode lærer-elev-relasjoner. I tillegg trakk informantene frem at det var essensielt å være to lærere i klasserommet. Informantene mente at gode og nære relasjoner knyttes best når det er god lærertetthet, ettersom lærere da har større mulighet til å se den enkelte eleven_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectUtfordrende atferden_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.subjectrelasjonelt perspektiven_US
dc.subjecttransaksjonsmodellenen_US
dc.subjectrelasjonskompetanseen_US
dc.subjectlærer-elev-relasjonen_US
dc.titleUtfordrende atferd i et relasjonelt perspektiven_US
dc.title.alternativeChallenging behavior in a relational perspectiveen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber117en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal