dc.contributor.author | Irgens, Malin Andersen | |
dc.contributor.author | Rotihaug, Emilie | |
dc.date.accessioned | 2022-09-02T12:40:52Z | |
dc.date.available | 2022-09-02T12:40:52Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3015441 | |
dc.description | 1-7, masterfag i GLU
MGBSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringsdato: 16.05.2022
Antall ord: 35158 | en_US |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien er å få økt kunnskap og innsikt i hvordan lærere kan bygge gode relasjoner til elever med utfordrende atferd. Studien vår ønsker å besvare følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg lærere pedagogisk/spesialpedagogisk med å bygge relasjoner til elever med utfordrende atferd? Vi har tatt i bruk kvalitativ metode for å besvare oppgavens problemstilling. Datamaterialet har blitt samlet inn ved hjelp av fem semi-strukturerte intervjuer. Intervjuene har gitt oss innsikt i hvordan fem lærere arbeider med å bygge relasjoner til elever med utfordrende atferd. Lærerne kommer fra ulike skoler. Funn gjort i studien viser at informantene i studien vår tar i bruk ulike læringsarenaer for å bygge gode lærer-elev-relasjoner. Informantene mente videre at det var viktig å være observant på eget kroppsspråk og væremåte i møte med elevene. I tillegg må man legge til rette for at elevene opplever mestring i skolehverdagen. Informantene fortalte også at et godt skole-hjem-samarbeid er viktig for å bygge en god lærer-elev-relasjon. Flere av informantene nevnte at tid er en avgjørende faktor når det kommer til å bygge gode lærer-elev-relasjoner. I tillegg trakk informantene frem at det var essensielt å være to lærere i klasserommet. Informantene mente at gode og nære relasjoner knyttes best når det er god lærertetthet, ettersom lærere da har større mulighet til å se den enkelte elev | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Utfordrende atferd | en_US |
dc.subject | relasjoner | en_US |
dc.subject | relasjonelt perspektiv | en_US |
dc.subject | transaksjonsmodellen | en_US |
dc.subject | relasjonskompetanse | en_US |
dc.subject | lærer-elev-relasjon | en_US |
dc.title | Utfordrende atferd i et relasjonelt perspektiv | en_US |
dc.title.alternative | Challenging behavior in a relational perspective | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 117 | en_US |
dc.description.localcode | MGBSP550 | en_US |