dc.contributor.author | Westad, Ingrid Hollingen | |
dc.date.accessioned | 2022-08-08T08:03:44Z | |
dc.date.available | 2022-08-08T08:03:44Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3010526 | |
dc.description | Master i musikk i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for kunstfag | en_US |
dc.description.abstract | Hensikten med mitt masterprosjekt har vært å se hvordan musikkstudenter i lærerutdanningen opplever opplæringen i klasseledelse i musikkfaget, og hvilke kompetanser de har opparbeidet seg rundt tema samt hvilket utbytte de får av praksisopplæringen og undervisningen på utdanningsinstitusjonen. Studien bidrar til å gi studentene en stemme og kan bidra til det musikkpedagogiske forskningsfeltet. Oppgaven har følgende problemstilling:
Hvilke erfaringer har musikkstudenter i grunnskolelærerutdanningen med opplæringen i klasseledelse i musikk og hvilke refleksjoner gjør de seg rundt denne opplæringen?
For å få svar på dette har jeg gjennomført et fokusgruppeintervju med fire lærerstudenter, som følger grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn med musikk som masterfag. I fokusgruppeintervjuet ble tema som klasseledelse, musikk, praksis og utdanningsinstitusjon berørt, og studentenes erfaringer og refleksjoner styrte samtalen.
Funnene viser at studentene opplever økt kompetanse innenfor flere områder i musikkfaget gjennom læringsaktiviteter på utdanningsinstitusjonen, noe som bidrar til trygghet innenfor ulike aspekter når det kommer til være en god klasseleder i musikkfaget. Studentenes generelle opplevelser av praksis er positive og praksisopplæringen bidrar i størst grad når det kommer til å tilegne seg erfaring i klasseledelse, og ved at studentene gjennom refleksjon og veiledning kan utvikle sin klasseledelse.
Et annet funn viser også at klasseledelse i musikk handler om å være trygg på de faglige kompetansene man behøver i faget, i tillegg til det å være trygg foran en klasse og at man tør å by på seg selv. Studentene ønsker en så praksisnær undervisning ved utdanningsinstitusjonen som mulig, noe de mener musikkfaget har fått til i stor grad. Studiens funn sier noe om hvordan lærerstudenter opplever opplæringen i klasseledelse i musikk og kan gi både praksisfeltet og lærerutdanningen et innblikk i studenters erfaringer. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Klasseledelse i musikk: En studie om grunnskolelærerstudenters erfaringer og refleksjoner fra utdanningen | en_US |
dc.title.alternative | Classrom management in music: A study of teacher students experiences and reflections from the education | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUMU550 | en_US |