Show simple item record

dc.contributor.authorWestad, Ingrid Hollingen
dc.date.accessioned2022-08-08T08:03:44Z
dc.date.available2022-08-08T08:03:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010526
dc.descriptionMaster i musikk i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for kunstfagen_US
dc.description.abstractHensikten med mitt masterprosjekt har vært å se hvordan musikkstudenter i lærerutdanningen opplever opplæringen i klasseledelse i musikkfaget, og hvilke kompetanser de har opparbeidet seg rundt tema samt hvilket utbytte de får av praksisopplæringen og undervisningen på utdanningsinstitusjonen. Studien bidrar til å gi studentene en stemme og kan bidra til det musikkpedagogiske forskningsfeltet. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har musikkstudenter i grunnskolelærerutdanningen med opplæringen i klasseledelse i musikk og hvilke refleksjoner gjør de seg rundt denne opplæringen? For å få svar på dette har jeg gjennomført et fokusgruppeintervju med fire lærerstudenter, som følger grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn med musikk som masterfag. I fokusgruppeintervjuet ble tema som klasseledelse, musikk, praksis og utdanningsinstitusjon berørt, og studentenes erfaringer og refleksjoner styrte samtalen. Funnene viser at studentene opplever økt kompetanse innenfor flere områder i musikkfaget gjennom læringsaktiviteter på utdanningsinstitusjonen, noe som bidrar til trygghet innenfor ulike aspekter når det kommer til være en god klasseleder i musikkfaget. Studentenes generelle opplevelser av praksis er positive og praksisopplæringen bidrar i størst grad når det kommer til å tilegne seg erfaring i klasseledelse, og ved at studentene gjennom refleksjon og veiledning kan utvikle sin klasseledelse. Et annet funn viser også at klasseledelse i musikk handler om å være trygg på de faglige kompetansene man behøver i faget, i tillegg til det å være trygg foran en klasse og at man tør å by på seg selv. Studentene ønsker en så praksisnær undervisning ved utdanningsinstitusjonen som mulig, noe de mener musikkfaget har fått til i stor grad. Studiens funn sier noe om hvordan lærerstudenter opplever opplæringen i klasseledelse i musikk og kan gi både praksisfeltet og lærerutdanningen et innblikk i studenters erfaringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKlasseledelse i musikk: En studie om grunnskolelærerstudenters erfaringer og refleksjoner fra utdanningenen_US
dc.title.alternativeClassrom management in music: A study of teacher students experiences and reflections from the educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMU550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal