Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWestad, Ingrid Hollingen
dc.date.accessioned2022-08-08T08:03:44Z
dc.date.available2022-08-08T08:03:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010526
dc.descriptionMaster i musikk i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for kunstfagen_US
dc.description.abstractHensikten med mitt masterprosjekt har vært å se hvordan musikkstudenter i lærerutdanningen opplever opplæringen i klasseledelse i musikkfaget, og hvilke kompetanser de har opparbeidet seg rundt tema samt hvilket utbytte de får av praksisopplæringen og undervisningen på utdanningsinstitusjonen. Studien bidrar til å gi studentene en stemme og kan bidra til det musikkpedagogiske forskningsfeltet. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har musikkstudenter i grunnskolelærerutdanningen med opplæringen i klasseledelse i musikk og hvilke refleksjoner gjør de seg rundt denne opplæringen? For å få svar på dette har jeg gjennomført et fokusgruppeintervju med fire lærerstudenter, som følger grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn med musikk som masterfag. I fokusgruppeintervjuet ble tema som klasseledelse, musikk, praksis og utdanningsinstitusjon berørt, og studentenes erfaringer og refleksjoner styrte samtalen. Funnene viser at studentene opplever økt kompetanse innenfor flere områder i musikkfaget gjennom læringsaktiviteter på utdanningsinstitusjonen, noe som bidrar til trygghet innenfor ulike aspekter når det kommer til være en god klasseleder i musikkfaget. Studentenes generelle opplevelser av praksis er positive og praksisopplæringen bidrar i størst grad når det kommer til å tilegne seg erfaring i klasseledelse, og ved at studentene gjennom refleksjon og veiledning kan utvikle sin klasseledelse. Et annet funn viser også at klasseledelse i musikk handler om å være trygg på de faglige kompetansene man behøver i faget, i tillegg til det å være trygg foran en klasse og at man tør å by på seg selv. Studentene ønsker en så praksisnær undervisning ved utdanningsinstitusjonen som mulig, noe de mener musikkfaget har fått til i stor grad. Studiens funn sier noe om hvordan lærerstudenter opplever opplæringen i klasseledelse i musikk og kan gi både praksisfeltet og lærerutdanningen et innblikk i studenters erfaringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKlasseledelse i musikk: En studie om grunnskolelærerstudenters erfaringer og refleksjoner fra utdanningenen_US
dc.title.alternativeClassrom management in music: A study of teacher students experiences and reflections from the educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMU550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal