Vegen fra det gamle til det nye – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslæreres forståelser av bærekraftig utvikling formes
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2998627Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Etter innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), er bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 3). LK20 beskriver bærekraftig utvikling (BU) i kroppsøvingsfaget til å omhandle naturopplevelser, som skal medvirke til at elevene forstår at valgene den enkelte tar har betydning og konsekvenser for BU. Tidligere forskning viser til at BU er et komplekst begrep. Gabrielsen og Korsager (2018, s. 340) beskriver at en utfordring med BU i skolen er det vide omfanget til begrepet. Formålet med denne studien er å undersøke ulike faktorer som har betydning for kroppsøvingslæreres forståelse av BU. Problemstillingen som er formulert til denne studien lyder som følger: Hvordan formes kroppsøvingslærernes forståelse av bærekraftig utvikling? For å svare på denne problemstillingen legger vi kroppsøvingslærernes forståelse av BU i kroppsøving som premiss for diskusjonen. Derfor vil vi først belyse underproblemstillingen: Hvilke forståelser av bærekraftig utvikling har et utvalg kroppsøvingslærere? I tråd med problemstillingen gjennomførte vi seks semistrukturerte forskningsintervju. Informantene i denne studien har alle utdanninger rettet mot kroppsøvingsfaget, og erfaringen deres i skolen varierer fra noen få år til flere tiår. Studien består av kroppsøvingslærere som underviser i grunnskolen. I denne studien identifiserte vi tre ulike forståelser av BU i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingslærernes forståelser er tydelig preget av deres tillærte tanke- og adferdsmønster. De som selv har et forhold til miljøvennlighet og/eller friluftsliv tolkes til å ha en forståelse av BU i kroppsøving som ligger nærmere læreplanens beskrivelse. Flere av informantene med idrettsbakgrunn, har en forståelse av BU som bygger på et aktivitet- og helseperspektiv. Et mindretall av informantene forstår BU ut ifra et klimaperspektiv, dette forklarer vi på bakgrunn av deres engasjement for klima og miljø. Selv om vi identifiserer tre ulike forståelser av BU i kroppsøvingsfaget, er faktorene som har betydning for informantenes forståelse av BU relativt like. Ved at kroppsøvingslærerne mistet tid da koronapandemien krevde et annet fokus av skolesystemet har implementeringen av LK20 vært utfordrende. På bakgrunn av dette viser det seg at kroppsøvingslærerne til en viss grad henger igjen i forståelsen av kroppsøvingsfaget fra Kunnskapsløftet 2006 (LK06). Det blir III tydeliggjort i diskusjonen av disse funnene at kroppsøvingslærernes tankemønster, handlingsmønster og feltet de er en del av, har stor betydning for hvordan faktorene er muliggjørende eller begrensende for kroppsøvingslærernes forståelser.
Beskrivelse
Grunnskolelærer 1-7 og 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)
15. mai 2022