Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGranli, Anette Bjune
dc.contributor.authorKleiven, Estin
dc.date.accessioned2022-06-14T08:28:45Z
dc.date.available2022-06-14T08:28:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998627
dc.descriptionGrunnskolelærer 1-7 og 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) 15. mai 2022en_US
dc.description.abstractEtter innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), er bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 3). LK20 beskriver bærekraftig utvikling (BU) i kroppsøvingsfaget til å omhandle naturopplevelser, som skal medvirke til at elevene forstår at valgene den enkelte tar har betydning og konsekvenser for BU. Tidligere forskning viser til at BU er et komplekst begrep. Gabrielsen og Korsager (2018, s. 340) beskriver at en utfordring med BU i skolen er det vide omfanget til begrepet. Formålet med denne studien er å undersøke ulike faktorer som har betydning for kroppsøvingslæreres forståelse av BU. Problemstillingen som er formulert til denne studien lyder som følger: Hvordan formes kroppsøvingslærernes forståelse av bærekraftig utvikling? For å svare på denne problemstillingen legger vi kroppsøvingslærernes forståelse av BU i kroppsøving som premiss for diskusjonen. Derfor vil vi først belyse underproblemstillingen: Hvilke forståelser av bærekraftig utvikling har et utvalg kroppsøvingslærere? I tråd med problemstillingen gjennomførte vi seks semistrukturerte forskningsintervju. Informantene i denne studien har alle utdanninger rettet mot kroppsøvingsfaget, og erfaringen deres i skolen varierer fra noen få år til flere tiår. Studien består av kroppsøvingslærere som underviser i grunnskolen. I denne studien identifiserte vi tre ulike forståelser av BU i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingslærernes forståelser er tydelig preget av deres tillærte tanke- og adferdsmønster. De som selv har et forhold til miljøvennlighet og/eller friluftsliv tolkes til å ha en forståelse av BU i kroppsøving som ligger nærmere læreplanens beskrivelse. Flere av informantene med idrettsbakgrunn, har en forståelse av BU som bygger på et aktivitet- og helseperspektiv. Et mindretall av informantene forstår BU ut ifra et klimaperspektiv, dette forklarer vi på bakgrunn av deres engasjement for klima og miljø. Selv om vi identifiserer tre ulike forståelser av BU i kroppsøvingsfaget, er faktorene som har betydning for informantenes forståelse av BU relativt like. Ved at kroppsøvingslærerne mistet tid da koronapandemien krevde et annet fokus av skolesystemet har implementeringen av LK20 vært utfordrende. På bakgrunn av dette viser det seg at kroppsøvingslærerne til en viss grad henger igjen i forståelsen av kroppsøvingsfaget fra Kunnskapsløftet 2006 (LK06). Det blir III tydeliggjort i diskusjonen av disse funnene at kroppsøvingslærernes tankemønster, handlingsmønster og feltet de er en del av, har stor betydning for hvordan faktorene er muliggjørende eller begrensende for kroppsøvingslærernes forståelser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjecttverrfaglig temaen_US
dc.subjectfagfornyelsenen_US
dc.subjectLK20en_US
dc.subjectkroppsøvingsfageten_US
dc.subjectfriluftsliven_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjectkvalitativ metodeen_US
dc.subjectLK06en_US
dc.subjectfolkehelse og livsmestringen_US
dc.titleVegen fra det gamle til det nye – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslæreres forståelser av bærekraftig utvikling formesen_US
dc.title.alternativeFrom the old to the new – A qualitative study of how physical education teachers’ understanding of sustainable development are shapeden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber99en_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal