Blar i Institutt for kunstfag på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 1-20 av 143
-
An investigation into the feasibility of using the Suzuki approach for piano education in the Norwegian Culture School.
(Master thesis, 2018)This study employs philosophical critique in order to determine whether a measure of adaption of the Suzuki Method may help alleviate some of the challenges to music teaching in the Norwegian School of Music and Performing ... -
Appasionata om du flyr eller faller : Et innblikk i hvordan medgang og motgang kan påvirke en kreativ prosess
(Master thesis, 2016-08-12)Hva innebærer det å være kreativ, og hva fremmer og hemmer en kreativ prosess? Med dette som utgangspunkt tar oppgaven min for seg hva som viser seg å influere min egen kreative prosess i en spesifikk periode. Jeg har ... -
Arbeid med et større musikalsk prosjekt: Casestudie av en revy på en ungdomsskole
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven min har vært sette lys på hvordan en revy som et musikkpedagogisk prosjekt kan bidra til sosial læring og utvikling blandt elevene på en ungdomsskole. Tidligere forskning og litteratur i den ... -
Audio visual improvisation: A study of an multimodal artistic process
(Master thesis, 2021)“Audio-visual improvisation” is a study of a multimodal artistic process in a collaboration between a draughtsman and musicians. In this artistic research project, I drew ten drawings in collaboration with two musicians. ... -
«Å nei, å nei» : Et performativt møte mellom toddlere, skuespillere og artefakter
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Forskningsprosjektene «Blikk for barn» (BfB) og «Gode barnehager for barn i Norge» (GoBaN) presenterte at de estetiske fagene, inkludert drama er et av fagområdene i rammeplanen som blir lite praktisert i ... -
BARE FIKSJON! En undersøkelse av dramatisk fiksjon i lys av etablerte og nye normer i teaterkunst og dramatisk arbeid.
(Master thesis, 2015-05-15)Denne studien er en undersøkelse av begrepet fiksjon og hvordan man kan forstå det i forskjellige historiske paradigmer. Ordet fiksjon assosieres gjerne, i en generell og allmenn forståelse, med noe tenkt – noe ikke-virkelig ... -
Barns musikalske væremåte: En studie av musikkundervisning i 1. klasse
(Master thesis, 2016-08-09)Barns musikalske væremåte. En studie for musikkundervisning i 1. klasse. Denne studien fokuserer på hvordan og i hvilken grad estetiske og kreative læreprosesser kan oppnå inkludering og deltakelse i musikkundervisning ... -
«Båten er en sjokolade!»: Tilrettelegging for barns lek i et opplevelsesrom med en dynamisk digital scenografi
(Master thesis, 2021)Barnehagens digitale praksis er et pålagt arbeidsområde. Personalet i barnehagen utfordres til å ta i bruk digitale verktøy på skapende og kreative måter for å støtte opp om barns læreprosesser og å bidra til et rikt og ... -
«Be Proud or Stay Out of It» : En narrativ studie av artistutviklingen til tre norske, skeive, kvinnelige artister.
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen er en undersøkelse av artistutviklingen til tre norske, skeive kvinnelige artister. Gjennom kvalitative forskningsintervju har vi sett på hvordan artistutviklingen til artistene har blitt farget ... -
Brikkeveving, en glemt arv: Dokumentasjon av egen innlæringsprosess
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg tilegnet meg kunnskap rundt håndverket brikkeveving gjennom teori og empirisk materiale. Jeg har benyttet meg av håndverkshistorie, teknisk teori, informanters utsagn, egen utprøving og ... -
Creativity and Ecoscenography in the Global Science Opera
(Master thesis, 2017)This thesis looks at how the creative process is influenced by the implementation of sustainable design in education. Working with an interdisciplinary collaboration between science and arts in the Global Science Opera ... -
Den Hellige Ku: Et kunstnerisk utviklingsarbeid om en innvandrerkvinnes integrering i Norge, sett i lyset av hennes fødselsopplevelse
(Master thesis, 2023)Denne master oppgaven er en skriftlig refleksjon over den Kunstnerisk Utviklingsarbeids (KU) prosessen gjennomført for å skrive og vise teaterforestillingen Den Hellige Ku – om å føde en nordmann. Forestillingen belyser ... -
”Det er ikke en overdrivelse å si at dans endrer din identitet” - En intervjustudie av fire medlemmer i en danseklubb
(Master thesis, 2019)Basert på egne erfaringer fra bacheloroppgave, skolegang og praksis som lærerstudent har jeg inntrykk av det er lite dans ute i skolen. Det som finnes av forskning på feltet, trekker også i denne retningen. Samtidig vitner ... -
«Det er lenge til jeg skal gå ut!» En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i musicking aktiviteter på egne premisser.
(Master thesis, 2019)Masteroppgaven «Det er lenge til jeg skal gå ut!»: En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i aktivitet med rytmeinstrumenter på egne premisser fokuserer på barns erfaringer når de i tilrettelagte aktiviteter får ... -
«Det skjer noe med spillet mitt!» perspektiver på «den estetiske samtalen» i ensembleundervisning på videregående skole
(Master thesis, 2016-08-12)”My Music Performance is Changing!” – Perspectives on ’The Aesthetic Talk’ in Ensemble Teaching in Upper Secondary School. In rehearsals towards a concert the quality does often not seem to develop noteworthy until short ... -
”Det skjer oppe i hodet, liksom”. En kvalitativ studie av musikklinjeelevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære
(Master thesis, 2016-05-18)Denne oppgaven er en kvalitativ studie hvor jeg utforsker elevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære. Faget innebærer utvikling av evner som berører flere aspekter ved å forstå musikk – klingende så vel som ... -
"Det uferdige - anvendt drama i den totale institusjon" - en teoretisk og praktisk studie av Teater Bak Murene i Bergen fengsel
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for studien er egen praksis med Teater Bak Murene (TBM) i Bergen fengsel. Studiens intensjon er å bidra til viten og innsikt i feltet anvendt drama i fengsel og bidra til det kulturpolitiske spørsmålet knyttet ... -
Digital komponering i et postfenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven utforsker jeg hvordan teknologi kan påvirke hvordan mennesker komponerer musikk. Jeg ser på postfenomenologiens perspektiver på at mennesket “skapes gjennom teknologi” og overfører disse perspektivene til ... -
Digital teknologi i musikkundervisning: En kvalitativ studie av tre ungdomsskolelæreres opplevelse av digital teknologi i musikkundervis-ningen
(Master thesis, 2022)Den teknologiske utviklingen har resultert i at vi har fått en økende digitalisering av skolehverdagen. Det nye læreplanverket gjenspeiler dette økte fokuset i musikkfagets beskrivelser av grunnleggende ferdigheter, ... -
Digitale verktøy i kunst og håndverk: En autoetnografisk utforskning av laserkutteren som verktøy til å lage tresnitt
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om bruken av digitalt verktøy i tresnittproduksjon. Gjennom studien har jeg med en autoetnografisk tilnærming forsket på bruken av laserkutter til å lage tresnitt. Problemstilling og ...