Blar i Institutt for kunstfag på tittel
Viser treff 8-27 av 263
-
BARE FIKSJON! En undersøkelse av dramatisk fiksjon i lys av etablerte og nye normer i teaterkunst og dramatisk arbeid.
(Master thesis, 2015-05-15)Denne studien er en undersøkelse av begrepet fiksjon og hvordan man kan forstå det i forskjellige historiske paradigmer. Ordet fiksjon assosieres gjerne, i en generell og allmenn forståelse, med noe tenkt – noe ikke-virkelig ... -
«Barndommen min har aldri forlatt meg» En undersøkelse av trosfortellinger og unges deltagelse i interreligiøs dialog
(Chapter, 2020)This study explores the impact of interreligious dialogue on identity, belonging and faith among young adults who are active in an interreligious dialogue group where they use storytelling as a method to reflect on their ... -
Barns musikalske væremåte: En studie av musikkundervisning i 1. klasse
(Master thesis, 2016-08-09)Barns musikalske væremåte. En studie for musikkundervisning i 1. klasse. Denne studien fokuserer på hvordan og i hvilken grad estetiske og kreative læreprosesser kan oppnå inkludering og deltakelse i musikkundervisning ... -
«Båten er en sjokolade!»: Tilrettelegging for barns lek i et opplevelsesrom med en dynamisk digital scenografi
(Master thesis, 2021)Barnehagens digitale praksis er et pålagt arbeidsområde. Personalet i barnehagen utfordres til å ta i bruk digitale verktøy på skapende og kreative måter for å støtte opp om barns læreprosesser og å bidra til et rikt og ... -
«Be Proud or Stay Out of It» : En narrativ studie av artistutviklingen til tre norske, skeive, kvinnelige artister.
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen er en undersøkelse av artistutviklingen til tre norske, skeive kvinnelige artister. Gjennom kvalitative forskningsintervju har vi sett på hvordan artistutviklingen til artistene har blitt farget ... -
Being and becoming ‘a frail older adult’: Meaning-making and resistance through storytelling
(Peer reviewed; Journal article, 2023)By inquiring into older adults' narrations about their lives in the present, past, and future, this study aims to learn more about home-dwelling older adults' lived experiences of being and becoming “frail”. This article ... -
"Being Cultural" versus "Cultural Beings": General Design Education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The design and design education professions—also known as the ‘making professions’—have a short history of conducting research, which can be understood as the process by which they establish their professional identity. ... -
Brikkeveving, en glemt arv: Dokumentasjon av egen innlæringsprosess
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg tilegnet meg kunnskap rundt håndverket brikkeveving gjennom teori og empirisk materiale. Jeg har benyttet meg av håndverkshistorie, teknisk teori, informanters utsagn, egen utprøving og ... -
Compositional process as discourse and interaction : a study of small group music composition processes in a school context
(Doctoral thesis, 2007)“Compositional Process as Discourse and Interaction” is a study on compositional processes of pupils working in small groups in a public school music context. The study describes and discusses the main elements ... -
Creativity and Ecoscenography in the Global Science Opera
(Master thesis, 2017)This thesis looks at how the creative process is influenced by the implementation of sustainable design in education. Working with an interdisciplinary collaboration between science and arts in the Global Science Opera ... -
Critical Reflection in Music Teacher Education: Contradictions and Dilemmas in Theory, Policy, and Practice
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, three researchers and music teacher educators reflect upon the possibilities for and challenges of fostering preservice teachers’ critical and democratic capacities and agency in music teacher education ... -
Demokrati og medborgerskap i Overordnet del
(Bachelor thesis, 2019) -
Den Hellige Ku: Et kunstnerisk utviklingsarbeid om en innvandrerkvinnes integrering i Norge, sett i lyset av hennes fødselsopplevelse
(Master thesis, 2023)Denne master oppgaven er en skriftlig refleksjon over den Kunstnerisk Utviklingsarbeids (KU) prosessen gjennomført for å skrive og vise teaterforestillingen Den Hellige Ku – om å føde en nordmann. Forestillingen belyser ... -
Den stumme læraren
(Others, 2018)Våren 2017 skreiv Framtida.no om song i skulen. Elevar syng mindre enn før, og at song i ny overordna del av læreplan ikkje vart nemnt med eitt ord. I høyringsrunden til ny overordna del meldte mellom anna Høgskolen på ... -
Designing creative inter-disciplinary science and art interventions in schools: The case of Write a Science Opera (WASO)
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
«Det ekstra laget» – for en helhetlig undervisning. Observasjonstegning og forestillingstegning i skolen – hva står på spill
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen belyser hvordan lærere i ungdomsskolen underviser for å gi elevene erfaring med observasjonstegning og forestillingstegning i Kunst og håndverk. Studien er en kvalitativ casestudie som bygger på observasjoner, ... -
”Det er ikke en overdrivelse å si at dans endrer din identitet” - En intervjustudie av fire medlemmer i en danseklubb
(Master thesis, 2019)Basert på egne erfaringer fra bacheloroppgave, skolegang og praksis som lærerstudent har jeg inntrykk av det er lite dans ute i skolen. Det som finnes av forskning på feltet, trekker også i denne retningen. Samtidig vitner ... -
«Det er lenge til jeg skal gå ut!» En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i musicking aktiviteter på egne premisser.
(Master thesis, 2019)Masteroppgaven «Det er lenge til jeg skal gå ut!»: En kasusstudie av barnehagebarn i 4- 5 års alderen i aktivitet med rytmeinstrumenter på egne premisser fokuserer på barns erfaringer når de i tilrettelagte aktiviteter får ... -
«Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie
(Chapter; Peer reviewed, 2022)This chapter is based on two studies which aim to provide knowledgeabout the position of singing in Norwegian kindergartens and schools: (a) a nationalquantitative cross-sectional survey with kindergarten teachers and ... -
«Det skjer noe med spillet mitt!» perspektiver på «den estetiske samtalen» i ensembleundervisning på videregående skole
(Master thesis, 2016-08-12)”My Music Performance is Changing!” – Perspectives on ’The Aesthetic Talk’ in Ensemble Teaching in Upper Secondary School. In rehearsals towards a concert the quality does often not seem to develop noteworthy until short ...