Blar i Institutt for kunstfag på tittel
Viser treff 91-110 av 263
-
Ideological processes and discursive tensions in Norwegian music teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article investigates local curricular plans and job advertisements of institutions offering music in generalist teacher education (GTE) in Norway. The aim is to identify the values and ideologies represented locally ... -
Ideology, selective tradition, and naturalization in the music teacher education curriculum
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article engages with critical discourse analysis to explore how ideological values are represented in the national guidelines for generalist music teacher education in Norway. These curriculum documents are understood ... -
ILSA in Arts Education: The Effect of Drama on Competences
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This chapter discusses the role of aesthetic education with a focus on educational drama and theatre. It investigates the lack of international large-scale assessment (ILSA) studies in the field of aesthetic education and ... -
"Imagine if... stepping into someone's shoes" as a research method
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker og diskuterer hvordan fiksjonsrammer kan anvendes som metode i forskning innen dramafeltet, og hvordan denne tilnærmingen bidrar til at forskerne forstår de situerte øyeblikkene som undersøkes. ... -
Improvisasjon – en effektiv læringsaktivitet: En undersøkelse av didaktisk improvisasjon i prosjektorientert praksis på barnetrinnet.
(Master thesis, 2016-08-09)Experienced teachers are often perceived as skillful performers of improvisational activities in the classroom. The student teacher has a narrower basis for carrying out the activity with the same level and quality of ... -
Inclusive socio-musical spaces for newly arrived migrant children in a Norwegian primary school: Teacher and school leader perspectives
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This ethnographic case study investigates how teachers and leaders in a Norwegian primary school perceive and promote an inclusive school environment for newly arrived migrant children through music. The analysis draws on ... -
Inclusive socio-musical spaces: An ethnographic case study of newly arrived migrant children’s musical engagement in a Norwegian primary school
(Doctoral thesis, 2023)This study explores the role of musical engagement in helping create an inclusive school environment for newly arrived migrant children in primary schools. The aim of the thesis is to contribute to existing knowledge on ... -
Ingen pensum eller eksamenar – kva øver dei til?
(Master thesis, 2021)Tema for denne oppgåva er musikk i folkehøgskule. Musikk er eitt av mange faglege tilbod i skuleslaget som i 2020 fekk høgast score på trivsel i ei EPSI-undersøking der foreldre, elevar og studentar deltok. Føremålet med ... -
Innhold og verdier i musikkpedagogikkutdanningen: En komparativ dokumentanalyse av studie- og emneplaner for masterprogrammer med tittelen «Master i musikkpedagogikk»
(Master thesis, 2020)«Innhold og verdier i musikkpedagogikkutdanningen» er en masteravhandling som ser på innholdet og verdiene som gjør seg synlige i studie- og emneplanene til ulike masterprogrammer med tittelen «Master i musikkpedagogikk». ... -
Innovasjonsprosjektet Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Erfaringsrapport 2019
(Research report, 2020)Forskningsprosjektet DiSko (2017 – 2020) er et innovasjonsprosjekt som har som mål å utvikle alternative praksiser for skolekonserter i Norge. Gjennom DiSko vil vi finne ut hvordan en kan produsere og distribuere konserter ... -
Is This Art or Vandalism?: An Online Process Drama
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Iscenesetjing av kjensler
(Master thesis, 2015-06-29)Ved bruk av Instagram, bloggar o.l som inneheld ein straum av bilete, ser eg for meg at ungdom har tileigna seg stor kunnskap om fotografering og bilete som språk. Det blir også sagt at ... -
“Jeg har lyst til at det skal bli fredag sånn at jeg kan ha musikk” – En studie av gutters forhold til musikk og erfaringer med musikkaktiviteter i skolen
(Master thesis, 2022)Formålet med masterarbeidet har vært å få førstehåndskunnskap om gutter sine opplevelser med musikkaktiviteter i skolen sett i lys av motivasjon, mestring og trivsel. Forskere og lærere har uttalt seg om gutters faglige ... -
«Jeg har noe å dele!» : En kasusstudie av Fargespillmetoden anvendt i musikkundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2019)Studien undersøker gjennomføring av et prosjekt med Fargespillmetoden på en barneskole. Fargespill i sin originale form, er et kunstprosjekt uten forankring i skolehverdagen, som nå rulles ut som et tilbud til skoler. ... -
«Jeg prøver og øver frem løsninger. Det er som om det å løse hindringer gir meg noe positivt!»: Hvordan setter Vg1 elever ord på sine møter med materialer og skapende prosesser?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er utarbeidet ved studiet Kreative fag og læreprosesser ved Høgskulen på Vestlandet campus Stord. Det har blitt gjennomført en kasustudie i en videregående skole. Hovedfokus er elevers møter med ... -
«Jeg tror det blir veldig overraskende – og kanskje ikke som planlagt» : Elevenes opplevelser og erfaringer av et tverrfaglig møte mellom kunstfag og naturfag – med elektroetsing og dyptrykk som berøringspunkt.
(Master thesis, 2020)Samfunnet og arbeidslivet endrer seg hele tiden og dermed må også det barn og unge lærer på skolen endres for å være relevant. I framtiden trengs arbeidstakere som evner å reflektere, tenke kritisk, og å være utforskende ... -
Jente–hest-kameratskap på tvers av artar: Hesteboka i økokritisk perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Hestebøker er ein populær kategori tekstar i barne- og ungdomslitteraturen. Dei tematiserer barn og unges relasjonar til hestar i eit vennskaps- og modningsperspektiv. Spørsmålet er om hesteboka også kan utfordre eit ... -
Jod – Kunnskapsnivå og inntak hos ungdomsskoleelever
(Bachelor thesis, 2019)