«Jeg har noe å dele!» : En kasusstudie av Fargespillmetoden anvendt i musikkundervisning i grunnskolen
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2605804Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [269]
Sammendrag
Studien undersøker gjennomføring av et prosjekt med Fargespillmetoden på en barneskole. Fargespill i sin originale form, er et kunstprosjekt uten forankring i skolehverdagen, som nå rulles ut som et tilbud til skoler. Studien vil ha som formål å fokusere på en enkelt skoles implementering av Fargespillmetoden i undervisning, og hvordan denne prosessen utspiller seg. Fargespillmetoden tar utgangspunkt i et ressursperspektiv, og fokuserer på hva deltagerne har, fremfor hva de mangler, hvor prosjektlederne anvender musikk som et middel for inkludering og integrering.
Problemstillingen for studien er: Hvilke interkulturelle prosesser og verdier setter Fargespill i skolen i spill mellom elever og lærere?
1) Hvordan kan Fargespill i skolen medvirke til skoleutvikling?
2) Hvilken rolle kan en tilskrive musikken i Fargespill i skolen?
3) Hvordan kan en forstå Fargespill i skolen som en metode i lys av demokrati og medborgerskap som et tverrfaglig emne i fagfornyelsen sin Overordnet del?
Det teoretiske rammeverket inneholder blant annet flerkulturell og interkulturell pedagogikk og allmenn musikkdidaktisk forskning. Skolens læreplaner anvendes som en ramme for studien, med fokus på både gjeldende læreplanverk og kommende læreplanverk. Studiens forskningsdesign er en kasusstudie, hvor jeg benytter intervju og observasjon som metoder for innsamling av data. Jeg intervjuer tre lærere ved en barneskole som har tatt aktivt del i Fargespill i skolen på sin arbeidsplass. Observasjon og loggføring har jeg anvendt for å samle ytterligere datamaterialet, og som har gitt videre innsikt og forståelse for forskningsfeltet.
Informantenes opplevelser og erfaringer med Fargespill i skolen, peker i retning av anerkjennelse som et viktig nøkkelord i prosjektet, samt Fargespill i skolen som en arena for utvikling av sosiale og emosjonell kompetanse. Profesjonsutvikling som en positiv konsekvens av Fargespill i skolen er et tydelig funn. Informantene forstår også først og fremst musikken som et middel for oppnåelse av utenommusikalske mål som for eksempel innen sosial og emosjonell kompetanseutvikling, samt Fargespill i skolens potensiale som regifag til å realisere tverrfaglige emner som demokrati og medborgerskap, fremstilt i fagfornyelsen.
Beskrivelse
Master i musikkpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Høgskulen på Vestlandet avd. Bergen 15.05.2019