Innovasjonsprosjektet Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Erfaringsrapport 2019
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2724888Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Import fra CRIStin [3579]
- Institutt for kunstfag [262]
Originalversjon
Holdhus, K., Waade, R., Romme, J. C., Almås, R., & Espeland, M. (2020). Innovasjonsprosjektet Skole og konsert – fra formidling til dialog (DiSko) (CASE-rapport 2019/1). Center for Creativities, Arts and Science in Education (CASE), Høgskulen på Vestlandet.Sammendrag
Forskningsprosjektet DiSko (2017 – 2020) er et innovasjonsprosjekt som har som mål å utvikle alternative praksiser for skolekonserter i Norge. Gjennom DiSko vil vi finne ut hvordan en kan produsere og distribuere konserter og annen kunst for elever i skolen på en slik måte at det kan oppstå eierskap hos alle deltakere.
Den faglige tilnærmingen tar utgangspunkt i at besøkende skolekonserter må være godt integrert i skolenes daglige planer og aktiviteter, og at læreren skal være en likestilt profesjonell samarbeidspartner i utforming og gjennomføring av prosesser og produksjoner som tilbys gjennom skolekonsertordningen. Prosjektet foregår på skoler, der musikergrupper med produsent samarbeider med klasser og lærere om musikalske produksjoner på en nyskapende og dialogorientert måte.