dc.contributor.author | Grette, Maja Mathea | |
dc.date.accessioned | 2015-06-18T08:49:31Z | |
dc.date.available | 2015-06-18T08:49:31Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/285175 | |
dc.description | Grunnskolelærer 5-10
PE379
Mai 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | Opp gjennom tidene har det vært ulike perspektiv rundt kjønn, og diskusjoner rundt kjønns betydning (Nielsen, 2014). På grunnlag av dette ble jeg interessert i å vite mer om hvordan kjønn og prestasjonspress påvirker hverandre i samfunnet i dag. Jeg har selv observert og opplevd jenter gjennom praksis som strever med å føle seg bra nok, og jobber iherdig med å prestere på flere arenaer. Etter mine egne erfaringer ute i skolen, ville jeg finne ut mer om temaet gjennom de som er i kontakt med jentene daglig, nemlig lærerne. Blant annet på bakgrunn av dette, ser jeg det som viktig å få kunnskap om fenomenet «flink-pike syndromet», og hva lærerne selv tenker om deres rolle. Dette for å få innblikk i utfordringer jeg selv kan møte på som framtidig lærer. Hvilke syn uttrykker noen lærere rundt «flinkpike-syndromet» og hvordan betrakter de deres egen rolle? Formålet med oppgaven er å forstå et begrep som noen elever kan «falle under», og å kaste lys over lærerens rolle. Jeg utarbeidet derfor problemstillingen min som følgende:
Hva uttrykker tre lærere på ungdomstrinnet om «flinkpike-syndromet» og deres lærerrolle når det gjelder jenter og prestasjonspress? | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | prestasjonspress | nb_NO |
dc.subject | kjønn | nb_NO |
dc.subject | flinkpike-syndromet | nb_NO |
dc.subject | prestasjoner | nb_NO |
dc.subject | lærerrollen | nb_NO |
dc.subject | jenter | nb_NO |
dc.title | «Hvis jeg ikke presterer, er jeg ingenting» Et kvalitativt studie om jenter og prestasjonspress på ungdomsskolen, sett fra et lærerperspektiv | nb_NO |
dc.title.alternative | «If I do not perform, I am nobody» A qualitative study about girls and performance pressure in secondary schools, from a teacher's perspective | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 25 | nb_NO |