«Hvis jeg ikke presterer, er jeg ingenting» Et kvalitativt studie om jenter og prestasjonspress på ungdomsskolen, sett fra et lærerperspektiv
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285175Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Opp gjennom tidene har det vært ulike perspektiv rundt kjønn, og diskusjoner rundt kjønns betydning (Nielsen, 2014). På grunnlag av dette ble jeg interessert i å vite mer om hvordan kjønn og prestasjonspress påvirker hverandre i samfunnet i dag. Jeg har selv observert og opplevd jenter gjennom praksis som strever med å føle seg bra nok, og jobber iherdig med å prestere på flere arenaer. Etter mine egne erfaringer ute i skolen, ville jeg finne ut mer om temaet gjennom de som er i kontakt med jentene daglig, nemlig lærerne. Blant annet på bakgrunn av dette, ser jeg det som viktig å få kunnskap om fenomenet «flink-pike syndromet», og hva lærerne selv tenker om deres rolle. Dette for å få innblikk i utfordringer jeg selv kan møte på som framtidig lærer. Hvilke syn uttrykker noen lærere rundt «flinkpike-syndromet» og hvordan betrakter de deres egen rolle? Formålet med oppgaven er å forstå et begrep som noen elever kan «falle under», og å kaste lys over lærerens rolle. Jeg utarbeidet derfor problemstillingen min som følgende:
Hva uttrykker tre lærere på ungdomstrinnet om «flinkpike-syndromet» og deres lærerrolle når det gjelder jenter og prestasjonspress?
Beskrivelse
Grunnskolelærer 5-10
PE379
Mai 2015