«Hvis jeg ikke presterer, er jeg ingenting» Et kvalitativt studie om jenter og prestasjonspress på ungdomsskolen, sett fra et lærerperspektiv
Abstract
Opp gjennom tidene har det vært ulike perspektiv rundt kjønn, og diskusjoner rundt kjønns betydning (Nielsen, 2014). På grunnlag av dette ble jeg interessert i å vite mer om hvordan kjønn og prestasjonspress påvirker hverandre i samfunnet i dag. Jeg har selv observert og opplevd jenter gjennom praksis som strever med å føle seg bra nok, og jobber iherdig med å prestere på flere arenaer. Etter mine egne erfaringer ute i skolen, ville jeg finne ut mer om temaet gjennom de som er i kontakt med jentene daglig, nemlig lærerne. Blant annet på bakgrunn av dette, ser jeg det som viktig å få kunnskap om fenomenet «flink-pike syndromet», og hva lærerne selv tenker om deres rolle. Dette for å få innblikk i utfordringer jeg selv kan møte på som framtidig lærer. Hvilke syn uttrykker noen lærere rundt «flinkpike-syndromet» og hvordan betrakter de deres egen rolle? Formålet med oppgaven er å forstå et begrep som noen elever kan «falle under», og å kaste lys over lærerens rolle. Jeg utarbeidet derfor problemstillingen min som følgende:
Hva uttrykker tre lærere på ungdomstrinnet om «flinkpike-syndromet» og deres lærerrolle når det gjelder jenter og prestasjonspress?
Description
Grunnskolelærer 5-10
PE379
Mai 2015