dc.contributor.author | Heggøy, Anita | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T10:54:40Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T10:54:40Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2673892 | |
dc.description | Master i spesialpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLK)
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringsdato: 15.05.2020 | en_US |
dc.description.abstract | Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak
Forskning viser at barnehagelærer sin relasjonskompetanse kan fremme eller hemme barns utviklingsmuligheter. Det vises også til at den ansattes kompetanse og evne til å inngå i positive og sensitive relasjoner til barn er den avgjørende faktoren for kvaliteten i barnehagen. Mobbing i barnehagen er et nytt tema i Rammeplan for barnehagen med klare krav til at personalet skal forebygge, stoppe og følge opp diskriminering som utestenging, mobbing, krenkelser og uheldig samspillsmønstre. Mobbing i barnehagen er relativt nytt begrep i barnehagen, og det er en dreining mot å forstå mobbing som sosiale prosesser på avveie.
Formål med studien er å se på barnehagelærer sin relasjonskompetanse som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen. Dette forskningsprosjektet har et positivt perspektiv, der det er noen barnehagelærere sine betraktninger om hva det er i relasjonskompetansen som kan være forebyggende mot mobbing i barnehagen. Problemstilling for masterprosjektet er:
Om vi ser på mobbing som sosiale relasjoner på avveie, hvordan kan da barnehagelærerens relasjonskompetanse være forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen?
Forskningsdesignet er en kvalitativ studie med tre fokusgruppeintervju av barnehagelærer. Det er brukt stegvis-deduktiv-induktiv metode i analysen av det empiriskes materialet. Det empiriske materialet er blitt fortolket gjennom en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Det utpekte seg fire kategorier: A) Tillitsskapende beskrivelser B) Beskrivelser av barnehagen som sosial læringsarena C) Betraktninger om mobbing i barnehagen, og D) Kunnskapsbeskrivelser.
Funn fra studien kan oppsummeres på følgende måte: Barnehagelærere har betraktinger om at deres evne til å vise anerkjennelse, empati, respekt, likeverd og mentalisering er sentrale fenomen i relasjonskompetansen. I tillegg peker barnehagelærerne på deres ansvar for relasjonen og interessen for barnet, gjennom å skape gode felles opplevelser, som kan være oppbyggende for barnegruppens psykososiale klima. Alle disse faktorene kan virke forebyggende mot mobbing. Det å se på mobbing som sosiale relasjoner på avveie, har barnehagelærere positive refleksjoner rundt. Blant annet sier barnehagelærerne at ved å se på mobbing i et relasjonsperspektiv, er det lettere å se løsninger og muligheter for å kunne forebygge mobbing i barnehagen. Mobbing i barnehagen ser ut til å være noe vanskelig for barnehagelærerne å akseptere. De oppfatter begrepet som hardt og svært alvorlig fordi det omtaler små barn som er i starten av sin sosiale utvikling. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak: Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehagelærere sine betraktinger om relasjonskompetanse som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen | en_US |
dc.title.alternative | Relationship skills as preventive action: A qualitative research project on kindergarten teachers` views on relationship skills as preventive action against bullying in kindergarten | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 79 | en_US |
dc.description.localcode | MASPED3-303 | en_US |