Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak: Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehagelærere sine betraktinger om relasjonskompetanse som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen
Abstract
Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak
Forskning viser at barnehagelærer sin relasjonskompetanse kan fremme eller hemme barns utviklingsmuligheter. Det vises også til at den ansattes kompetanse og evne til å inngå i positive og sensitive relasjoner til barn er den avgjørende faktoren for kvaliteten i barnehagen. Mobbing i barnehagen er et nytt tema i Rammeplan for barnehagen med klare krav til at personalet skal forebygge, stoppe og følge opp diskriminering som utestenging, mobbing, krenkelser og uheldig samspillsmønstre. Mobbing i barnehagen er relativt nytt begrep i barnehagen, og det er en dreining mot å forstå mobbing som sosiale prosesser på avveie.
Formål med studien er å se på barnehagelærer sin relasjonskompetanse som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen. Dette forskningsprosjektet har et positivt perspektiv, der det er noen barnehagelærere sine betraktninger om hva det er i relasjonskompetansen som kan være forebyggende mot mobbing i barnehagen. Problemstilling for masterprosjektet er:
Om vi ser på mobbing som sosiale relasjoner på avveie, hvordan kan da barnehagelærerens relasjonskompetanse være forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen?
Forskningsdesignet er en kvalitativ studie med tre fokusgruppeintervju av barnehagelærer. Det er brukt stegvis-deduktiv-induktiv metode i analysen av det empiriskes materialet. Det empiriske materialet er blitt fortolket gjennom en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Det utpekte seg fire kategorier: A) Tillitsskapende beskrivelser B) Beskrivelser av barnehagen som sosial læringsarena C) Betraktninger om mobbing i barnehagen, og D) Kunnskapsbeskrivelser.
Funn fra studien kan oppsummeres på følgende måte: Barnehagelærere har betraktinger om at deres evne til å vise anerkjennelse, empati, respekt, likeverd og mentalisering er sentrale fenomen i relasjonskompetansen. I tillegg peker barnehagelærerne på deres ansvar for relasjonen og interessen for barnet, gjennom å skape gode felles opplevelser, som kan være oppbyggende for barnegruppens psykososiale klima. Alle disse faktorene kan virke forebyggende mot mobbing. Det å se på mobbing som sosiale relasjoner på avveie, har barnehagelærere positive refleksjoner rundt. Blant annet sier barnehagelærerne at ved å se på mobbing i et relasjonsperspektiv, er det lettere å se løsninger og muligheter for å kunne forebygge mobbing i barnehagen. Mobbing i barnehagen ser ut til å være noe vanskelig for barnehagelærerne å akseptere. De oppfatter begrepet som hardt og svært alvorlig fordi det omtaler små barn som er i starten av sin sosiale utvikling.
Description
Master i spesialpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLK)
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringsdato: 15.05.2020