Show simple item record

dc.contributor.authorSverdrup, Silje Ingebrigtsen
dc.date.accessioned2020-08-10T06:46:19Z
dc.date.available2020-08-10T06:46:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671249
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap m/fordypning i pedagogikk, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven søker innsikt i hvordan foreldre og lærere beskriver hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert. Jeg vil først ta for meg fagteori og tidligere forskning om hjem-skole-samarbeid og ADHD, før jeg deretter retter oppmerksomheten mot datamaterialet i prosjektet og analyserer dette ut ifra tematisk og diskursorientert analyse. Datamaterialet innebærer intervju med seks informanter - tre lærere og tre foreldre. Forskningsprosjektet sitt datamateriale er preget av informantenes erfaringer og beskrivelser rundt hjem-skole-samarbeid og ADHD. Med tanke på at de seks informantene er hentet fra et avgrenset område i en by på Vestlandet, kan ikke dette forskningsprosjektet generalisere hvordan alle foreldre og lærere i Norge beskriver hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert. De vil derimot kunne være med på å gi en innsikt i hvordan noen foreldre og noen lærere beskriver og opplever dette. Gjennom analysen av de seks intervjuene med foreldrene og lærerne, startet jeg med å identifisere emner. Ut ifra emnene som ble omtalt i intervjuene, trakk jeg ut fem utsagnskategorier som var relevant for dette prosjektet og som dermed ville være med på å besvare problemstillingen: Hvordan beskriver foreldre og lærere hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert? Basert på utsagnskategoriene identifiserte jeg fire diskurser. De fire diskursene jeg identifiserte i dette forskningsprosjektet var samhandlingsdiskurs, fleksibilitetsdiskurs, ressursmangel-diskurs og åpenhetsdiskurs. Funnene i dette prosjektet viser at informantene har ulike erfaringer som de tar med seg inn i beskrivelsene sine av hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert» Et diskursorientert bidrag til forståelse av foreldre og læreres beskrivelser av hjem-skole-samarbeid inkludert ADHD.en_US
dc.title.alternative«Home-school-collaboration when kids with ADHD is involved” A discourse-oriented contribution to understanding parents and teachers’ descriptions of home-school-collaboration including ADHD.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal