«Hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert» Et diskursorientert bidrag til forståelse av foreldre og læreres beskrivelser av hjem-skole-samarbeid inkludert ADHD.
Abstract
Denne oppgaven søker innsikt i hvordan foreldre og lærere beskriver hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert. Jeg vil først ta for meg fagteori og tidligere forskning om hjem-skole-samarbeid og ADHD, før jeg deretter retter oppmerksomheten mot
datamaterialet i prosjektet og analyserer dette ut ifra tematisk og diskursorientert analyse. Datamaterialet innebærer intervju med seks informanter - tre lærere og tre foreldre.
Forskningsprosjektet sitt datamateriale er preget av informantenes erfaringer og beskrivelser rundt hjem-skole-samarbeid og ADHD. Med tanke på at de seks informantene er hentet fra et avgrenset område i en by på Vestlandet, kan ikke dette forskningsprosjektet
generalisere hvordan alle foreldre og lærere i Norge beskriver hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert. De vil derimot kunne være med på å gi en innsikt i hvordan noen foreldre og noen lærere beskriver og opplever dette.
Gjennom analysen av de seks intervjuene med foreldrene og lærerne, startet jeg med å identifisere emner. Ut ifra emnene som ble omtalt i intervjuene, trakk jeg ut fem utsagnskategorier som var relevant for dette prosjektet og som dermed ville være med på å
besvare problemstillingen:
Hvordan beskriver foreldre og lærere hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert?
Basert på utsagnskategoriene identifiserte jeg fire diskurser. De fire diskursene jeg identifiserte i dette forskningsprosjektet var samhandlingsdiskurs, fleksibilitetsdiskurs, ressursmangel-diskurs og åpenhetsdiskurs. Funnene i dette prosjektet viser at informantene har ulike erfaringer som de tar med seg inn i beskrivelsene sine av hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert.
Description
Master i undervisningsvitenskap m/fordypning i pedagogikk, campus Bergen