Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSverdrup, Silje Ingebrigtsen
dc.date.accessioned2020-08-10T06:46:19Z
dc.date.available2020-08-10T06:46:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671249
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap m/fordypning i pedagogikk, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven søker innsikt i hvordan foreldre og lærere beskriver hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert. Jeg vil først ta for meg fagteori og tidligere forskning om hjem-skole-samarbeid og ADHD, før jeg deretter retter oppmerksomheten mot datamaterialet i prosjektet og analyserer dette ut ifra tematisk og diskursorientert analyse. Datamaterialet innebærer intervju med seks informanter - tre lærere og tre foreldre. Forskningsprosjektet sitt datamateriale er preget av informantenes erfaringer og beskrivelser rundt hjem-skole-samarbeid og ADHD. Med tanke på at de seks informantene er hentet fra et avgrenset område i en by på Vestlandet, kan ikke dette forskningsprosjektet generalisere hvordan alle foreldre og lærere i Norge beskriver hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert. De vil derimot kunne være med på å gi en innsikt i hvordan noen foreldre og noen lærere beskriver og opplever dette. Gjennom analysen av de seks intervjuene med foreldrene og lærerne, startet jeg med å identifisere emner. Ut ifra emnene som ble omtalt i intervjuene, trakk jeg ut fem utsagnskategorier som var relevant for dette prosjektet og som dermed ville være med på å besvare problemstillingen: Hvordan beskriver foreldre og lærere hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert? Basert på utsagnskategoriene identifiserte jeg fire diskurser. De fire diskursene jeg identifiserte i dette forskningsprosjektet var samhandlingsdiskurs, fleksibilitetsdiskurs, ressursmangel-diskurs og åpenhetsdiskurs. Funnene i dette prosjektet viser at informantene har ulike erfaringer som de tar med seg inn i beskrivelsene sine av hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Hjem-skole-samarbeid når barn med ADHD er involvert» Et diskursorientert bidrag til forståelse av foreldre og læreres beskrivelser av hjem-skole-samarbeid inkludert ADHD.en_US
dc.title.alternative«Home-school-collaboration when kids with ADHD is involved” A discourse-oriented contribution to understanding parents and teachers’ descriptions of home-school-collaboration including ADHD.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal