Show simple item record

dc.contributor.authorMichlits, Patricia
dc.date.accessioned2020-08-05T06:39:21Z
dc.date.available2020-08-05T06:39:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670851
dc.descriptionMaster of Music Education, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et forsøk på å undersøke korrelasjonen av mellom-menneskelig forhold innenfor det akademiske feltet og affektiv velvære, en dimensjon av subjektiv velvære, blant musikkstudenter i utøvende musikk i Norge. Grunnet høy sensitivitetsgrad av innhentet informasjon ble et eksplorativ og kvantitativ forskningsdesign uten intervensjoner valgt. Informantene var studenter innenfor utøvende musikk (både bachelor- og masterstudenter) ved åtte norske høyre musikkinstitusjoner i Norge (n=220). Den totale populasjonsstørrelsen av musikkstudenter innen utøvende musikk ifølge målinger av NSD (NSD, 2019) er n=1960, de vil si at utvalget av denne studien representerer rundt 11% av alle musikkstudenter i utøvende musikk i Norge. Et online-spørreundersøkelse ble brukt for å samle informasjon fra September til November 2019, online-verktøyet SurveyXact ble brukt. Studentparlamentet og administrasjonen av de åtte høyre musikkinstitusjonene distribuerte spørreskjemaet til alle studenter. På grunn av lave responsrater valgte forskeren å reise til alle institusjoner for å samle informasjon direkte gjennom et nettbrett. Deltakerne gjennomførte et spørreskjema om demografisk og musikk-relatert informasjon. I tillegg ble mellommenneskelige akademiske relasjoner evaluert ved å besvare deler om kollegiale relasjoner av Quality of Interpersonal Relationship Scale (QIRS, Senécal, Vallerand, & Vallières, 1992). Evaluasjoner av musikkstudenters affekt ble gjort gjennom Scale of Positive and Negative Affect (SPANE, Diener, Biswas-Diener, 2009). Kognitive evaluasjoner ble innhentet ved å bruke an adjustert versjon av Satisfaction With Life Scale (SWLS, Diener, Emmnos, Larsen, & Griffin, 1985). På grunn av formatterings-relaterte vansker måtte skalaen adjusteres, og midtpunkten i skalen ble fjernet. Resultater av SWLS ble fremstilt i oppgaven, men ikke inkludert i korrelasjonsanalysen. Datasettet ble klargjort i desember 2020 og analysen ble startet i januar 2020. Deskriptive statistiske analyser ble gjennomført og en korrelasjonsanalyse ble gjort. Programmvaren SPSS, versjon 23 ble brukt, for å klargjøre datasettet, få tak i deskriptive resultater og gjennomføre en korrelasjonsanalyse. Et konseptuelt rammeverk som kombinerer konseptet Subjektiv Velvære og interdependence theory ble brukt for å interpretere og diskutere studiens resultater. Implikasjoner og anbefalinger ble presentert i siste kapitlet.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSubjective Well-Being and Interpersonal Relationships Among Music Performance Students in Norwayen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber150en_US
dc.description.localcodeM120MU513en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal