Sammenhengen mellom mobilregler og digital mobbing i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2670679Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Fenomenet digital mobbing blir stadig mer fremtredende i et okende digitalisert samfunn. Det oker ogsa behovet for kunnskap og handteringsverktoy i mote med problematikken. Hensikt: Malet med studien var a sette sokelyset pa mobiltelefonens innvirkning pa digital mobbing. Forskningsporsmalet var: Pavirker skolens restriksjoner for mobilbruk den digitale mobbingen. Metode: Studien benyttet et kvantitativt tversnittsdesign med sporreskjema. Den var fokusert pa deltakernes erfaringer med digital mobbing pa skolen. Deltakerne var elever fra 8. til 10. trinn ved 5 ulike ungdomsskole. Resultat: Ved gjennomforingen av det kvantitative forskningsprosjektet har det kommet frem flere funn. Utvalgets todeling med henholdsvis elever med totalforbud mot mobilbruk i skoletiden, og elever med tillatelse til bruk av mobiltelefon i pausen, ga mulighet for en sammenligning. Ved a benytte en individuell t-test i analysen fremkom det ingen signifikant forskjell av digital mobbing. Studien viste en kjonnsmessig forskjell hvor en storre andel jenter enn gutter var utsatt for digital mobbing. Konklusjon: Gjennom studien undersokes effekten av restriksjoner i mobilbruk pa digital mobbing. Den gir ingen indikasjon pa lavere forekomst av digital mobbing ved strengere restriksjoner pa mobilbruk. Fenomenet bor undersokes narmere for a kunne gi en dypere forstaelse av den digitale mobbeatferden og hvordan en kan jobbe proaktivt med problemet.
Beskrivelse
Master i Læring og undervisning
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringsdato: 15.05.2020