Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBårdsen, Jonas Nygaard
dc.date.accessioned2020-08-03T12:45:43Z
dc.date.available2020-08-03T12:45:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670679
dc.descriptionMaster i Læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringsdato: 15.05.2020en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Fenomenet digital mobbing blir stadig mer fremtredende i et okende digitalisert samfunn. Det oker ogsa behovet for kunnskap og handteringsverktoy i mote med problematikken. Hensikt: Malet med studien var a sette sokelyset pa mobiltelefonens innvirkning pa digital mobbing. Forskningsporsmalet var: Pavirker skolens restriksjoner for mobilbruk den digitale mobbingen. Metode: Studien benyttet et kvantitativt tversnittsdesign med sporreskjema. Den var fokusert pa deltakernes erfaringer med digital mobbing pa skolen. Deltakerne var elever fra 8. til 10. trinn ved 5 ulike ungdomsskole. Resultat: Ved gjennomforingen av det kvantitative forskningsprosjektet har det kommet frem flere funn. Utvalgets todeling med henholdsvis elever med totalforbud mot mobilbruk i skoletiden, og elever med tillatelse til bruk av mobiltelefon i pausen, ga mulighet for en sammenligning. Ved a benytte en individuell t-test i analysen fremkom det ingen signifikant forskjell av digital mobbing. Studien viste en kjonnsmessig forskjell hvor en storre andel jenter enn gutter var utsatt for digital mobbing. Konklusjon: Gjennom studien undersokes effekten av restriksjoner i mobilbruk pa digital mobbing. Den gir ingen indikasjon pa lavere forekomst av digital mobbing ved strengere restriksjoner pa mobilbruk. Fenomenet bor undersokes narmere for a kunne gi en dypere forstaelse av den digitale mobbeatferden og hvordan en kan jobbe proaktivt med problemet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSammenhengen mellom mobilregler og digital mobbing i skolenen_US
dc.title.alternativeRelation between restriction on mobile use and cyber bullying in schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber89en_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal