Show simple item record

dc.contributor.authorSørheim, Helene
dc.date.accessioned2019-07-18T11:23:23Z
dc.date.available2019-07-18T11:23:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605889
dc.descriptionUndervisningsvitenskap HVL/M120UND509/ H18 15.05.2019nb_NO
dc.description.abstractDenne masterstudien handler om danning, og hvordan danning blir forstått av ei gruppe mennesker som jobber med å utdanne lærere, sammenlignet med hvordan lærere som jobber i grunnskolen forstår begrepet danning. For å komme frem til resultatene, har det vært nødvendig å skaffe mer substansiell informasjon om temaet. Derfor planla jeg og gjennomførte til sammen seks intervjuer. Gruppe 1 representerer tre personer som har erfaring fra lærerutdanninga og utdanner lærere. Gruppe 2 representerer tre lærere fra grunnskolen som har erfaring med arbeid på ungdomstrinnet. Jeg transkriberte intervjuene og analyserte dem ved å ta i bruk Sund (1987) sine prinsipp og råd om hermeneutisk analysemetode, med tilhørende kategoriseringsarbeid med tilhørende etterprøving av aktuelle kategorier. Resultatene viser at det både er likheter og forskjeller i besvarelsene mellom gruppe 1 og 2. Mye tyder på at gruppe 1 bruker et tydeligere akademisk språk for å fortelle om hvordan de forstår og oppfatter begrepet. Gruppe 2 har en klarere praksisrettet tone i formuleringene av hvordan de forstår danning, og presenterer case med ulike opplegg som gjerne knyttes til Olweus- programmet og PALS. Resultatene viser også at begge grupper fremmer viktigheten av å få på plass en mer utbredt og tydeligere definert forståelse av hva danning betyr for dem som jobber i skolen. Begge gruppene uttrykker at de ønsker et økt fokus på danning i fremtiden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan forstår og praktiserer lærerutdannere danning, sammenlignet med lærere i grunnskolen?nb_NO
dc.title.alternativeHow do academics understand and practise Bildung compared to teachers in secondary school?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber94nb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal